×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا داروهای گیاهی به کار صنعت دامپزشکی هم می‌آید؟

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایسنا ، دکتر”ولی‌الله جغتایی”  با بیان اینکه مصرف داروهای گیاهی بدون تجربه علمی نامناسب است، اضافه کرد: باید اثرات درمانی داروهای گیاهی بر تک تک بیماری‌های دام و طیور بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه در بعد انسانی در این رابطه کار شده اما در زمینه دامی فعالیت آنچنانی انجام نشده است، گفت: باید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در این زمینه ورود پیدا کنند.

او ضمن اشاره به پرداختن برخی تحقیقات به این موضوع درمجلات علمی گفت: متأسفانه این تحقیقات در حد تحقیق بوده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: شاید یکی از نقص‌هایی که داروهای گیاهی استفاده نشده به‌ دلیل این بوده که شرکت‌ها و کارخانجات داروسازی ازنتایج تحقیقات مربوطه استفاده نکرده تا این نتایج را به تولید انبوه و تجاری برسانند.

وی افزود: باید مجوز تولید این داروها از سازمان‌های مربوطه اخذ شود.

او سپس در مورد اثر بخشی داروهای گیاهی، گفت: اگر از ابتدای پرورش در گله‌ای داروهای گیاهی استفاده، دام و طیور از لحاظ مواد معدنی و ویتامینی تقویت شود، این گله نسبت به بیماری‌ها مقاوم‌تر است.

او یکی از اثرات غیرمستقیم داروهای گیاهی را افزایش میل غذا خوردن دانست وافزود: داروهای گیاهی سبب افزایش میل به غذا خوردن و در نهایت تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود.

جغتایی اضافه کرد: دام، طیور و حتی انسان عامل بیماری و دیگری عدم اشتها سبب ضعف و شدت بیماری می‌شود و استفاده از داروهای گیاهی با افزایش اشتها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار افزود: اگر زمینه استفاده از داروهای گیاهی فراهم شود، مرغدار و دامدار نیز استفاده می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار آمادگی این شبکه را برای کار تجربی جهت اثرات داروهای گیاهی روی طیور اعلام کرد.

وی همچنین یکی از اهداف دامپزشکی را تولید مرغ بدون ارگانیک عنوان کرد وگفت: بسیاری از بیماری طیور در سالن‌ها با رعایت خیلی از موارد همچون رعایت اصول اولیه بهداشتی، کنترل ورود افراد و لوازم به داخل سالن تنظیم به موقع رطوبت، دما و…، قابل کنترل بوده و نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.