×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، منطقه سمنان، نصرالله حسنی امروز ۲۵ آذر در جمع خبرنگاران از اجرای ۷۰ طرح تحقیقاتی از آذر ماه سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: عمده این تحقیقات در زمینه‌های تولید علوفه، گیاهان دارویی، استفاده از اراضی دیم‌زار دیربازده، حفظ آب و خاک و استفاده از اراضی شور بوده است.

 

وی همچنین از شناسایی پنج گیاه شورپسند در حاشیه کویرهای این استان و استقرار کاکتوس علوفه‌ای و گونه‌ی «آکاسیا» در اراضی استان سمنان خبر داد و افزود: یکی از مشکلات استان سمنان کمبود علوفه و اراضی شور فراوان است که با استقرار این دو گونه جدید که ارزش علوفه‌ای فراوان دارند از مشکلات کمبود علوفه کاسته می‌شود.

 

وی اظهار کرد: گونه علوفه‌ای “سکال” نیز از مهمترین این گونه‌ها است که تولید بالای آن در دیم‌زارهای کم‌بازده ممکن می‌شود و این دستاورد برای منابع طبیعی، مردم و بهره‌برداران بسیار مؤثر است.

 

رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان با بیان اینکه طرح استفاده از گیاه”خارشتر” به عنوان علوفه در سالجاری به نتیجه رسیده است، خاطر نشان کرد: خارشتر علف هرز و یک گیاه مشکل ساز است که کشاورزان با آن مشکل بسیاری دارند، اما امروز با به نتیجه رسیدن این طرح این معضل به فرصت تبدیل شده و این علف هرز با ارزش غذایی و میزان تولید علوفه بالا برای دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

وی با اشاره به توانمندی‌های موجود در مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان، تصریح کرد: وجود ۵ ایستگاه تحقیقات در شهرستان‌های گرمسار، سمنان، مهدیشهر، دامغان و شاهرود، وجود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه‌های بیابانی و مرتعی و مرتبط با تحقیقات، وجود ۵ هزار متر مربع ساختمان و آزمایشگاه‌های مجهز برای آزمایشات آب و خاک و همچنین وجود ۷۰ درصد از نیروهای اعضای هیأت علمی خبره در این مرکز از پتانسیل‌های عمده این مرکز برای شناسایی سرمایه‌ای بالقوه در این استان است.

 

وی همچنین ادامه داد: از دیگر پتانسیل‌های این مرکز وجود “هرباریوم” گیاه شناسی است که ۴ هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.

 

رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان با اشاره به اجرای ۷۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز، افزود: ۵۹ درصد این تحقیقات در حوزه منابع طبیعی، ۱۸ درصد در بخش حفاظت آب و خاک، ۱۳ درصد در حوزه دام و دامپزشکی و مابقی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی‌، گیاهان دارویی، صرفه‌جویی در آب و اراضی شور و خشکسالی بوده است.

 

رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان با بیان اینکه تمام طرح‌های این مرکز تحقیقات کاربردی و برای حل مشکلات بخش‌های اجرایی است، خاطر نشان کرد: سرانه تعداد طرح‌های هر محقق در این مرکز ۳٫۸ است که دو برابر میانگین کشوری بوده و نشان از تعهد و پیگیری فعالیت محققین این مرکز است.

 

حسنی همچنین از رشد ۳۰ درصدی تعداد مقالات این مرکز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این تعداد در سالجاری ۴۸ مقاله بوده است.

 

رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان همچنین از موفقیت سیستم آب خوان داری در مناطق بیارجمند و اوشه خبر داد و افزود: این سیستم با هدف کنترل سیلاب‌ها طراحی شده و تا‌کنون ۸ میلیون متر مکعب آب در داخل زمین نفوذ کرده و این امر به سفره‌های آب زیر‌زمینی کمک بسیاری کرده است.

 

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک مابین مرکز تحقیقات، موسسه تحقیقات شیلات و سازمان جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: مطالعات زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا در استان سمنان تا پایان امسال به نتیجه برسد و تولید آن آغاز شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.