×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گیاهان بسیاری در اطراف ما رشد و نمو می کنند برخی از این گیاهان بسیار ارزشمند هستند البته نگاه دارویی به گیاهان می تواند این ارزش را بسیار دقیق تر کند.

مرحوم دکتر امیدبیگی استاد عزیزمان همیشه در بحث تعریف گیاهان دارویی تاکید داشتند که گیاهان دارویی تعریف ویژه ای دارند و نمی توان به هر گیاهی دارویی گفت.

کشت و کار گیاهان دارویی مخصوصا مریم گلی تابع شرایط ویژه ای می باشد. شاید شما با خواندن مطالب این وبلاگ این سوال در ذهن شریفتان ایجاد گردد که چرا نویسنده اینقدر به کشت و کار گیاهان دارویی اهمیت می دهد؟

در واقع آنچه که مرا مجبور به این تاکیدات می کند شرایط حاکم بر فاکتور های دخیل در امر کشت و کار، بازار، دانش فنی و دانشگاه های متولی آموزش کشت و کار گیاهان دارویی می باشد. در حقیقت آنچه که در دانشگاه های ایران آموزش داده می شود غیر از آنچیزی است که در سر مزرعه نیاز می باشد البته جای شکر نیز دارد که تئوری به نحوی شایسته تدریس می گردد ولی خودتان اذعان می کنید که این سطح از آموزش به هیچ نحو کافی و شایسته نمی باشد.

کشت و کار مریم گلی در برخورد اولیه بسیار آسان به نظر می رسد ولی همیشه به دانسته ها و تجربیات و حدسیاتتان شک کنید مخصوصا در حرفه کشت و کار در گیاهان دارویی چرا که بسیار فریبنده می باشد. مریم گلی گیاهی بسیار اهلی می باشد که شما به وفور آنرا در مراتع، کوه و فضای سبز شهری دیده اید و این نمی تواند سندی بر آسان بودن کشت و کار مریم گلی در مزرعه باشد.

زمانی را تصور کنید که مشتری و خریدار گیاه مریم گلی از شما نمونه خشک شده می خواهد در بعضی مواقع اگر گیاه ارزش بالایی مثلا به اندازه به لیمو نداشته باشد خریدار چند کیلو از شما نمونه می خواهد تا به یکنواختی محصول تولیدی شما نگاه کند اگر درون محصول شما ناخالصی باشد قیمت تا ۷۰ درصد افت خواهد کرد و آنوقت شما می مانید و محصولی که فروش نمی رود.

همه این مقدمه برای بیان این نکته کلیدی در کشت و کار گیاهان دارویی می باشد که زارع عزیز کنترل علف هرز در کشت و کار گیاه دارویی مریم گلی از اهم امور در کشت و کار گیاهان دارویی می باشد.

مهدی قنبری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.