×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مصرف استروژن‌های گیاهی نظیر سویا و رازیانه مانع از گرگرفتگی در زنان یائسه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه نور آفتاب تولید ویتامین D و به دنبال آن جذب بهتر کلسیم را در پی دارد به زنان یائسه توصیه می‌شود که در معرض نور آفتاب ورزش کنند.

دکتر شیرین قاضی زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به یائسگی به عنوان پایان دوره قاعدگی و باروری گفت: در این دوران به دلیل خاتمه یافتن تخمک گذاری در تخمدان سطح ترشح هورمون استروژن در زنان کاهش می یابد. 

وی با بیان اینکه سن مناسب و معمول یائسگی زنان ۵۰ تا ۵۲ سالگی است، اظهار داشت: برخی از افراد به صورت غیرعادی دچار یائسگی زودرس قبل ازسنین ۳۵ سالگی و یا یائسگی دیرس می شوند که باید علت آن با مراجعه به پزشک زنان مشخص شود و درمان های ضروری درخصوص آنها انجام شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه داشتن زمینه ارثی در برخی از خانم‌ها موجب یائسگی زودرس در آن‌ها می‌شود، گفت: با توجه به اینکه یائسگی زودرس علت شناخته شده‌ای ندارد اما مصرف برخی از داروها، رادیوتراپی در محل لگن، شیمی درمانی های خیلی قوی باعث می شود افراد زودتر یائسه شوند.

دکتر قاضی زاده تصریح کرد: یائسگی در خانم ها موجب گرگرفتگی، پوکی استخوان، سردردهای مزمن، اختلال در خواب و تعریق شبانه می شود که این علائم و واکنش افراد نسبت به آن متفاوت است.

این متخص زنان و زایمان در ادامه با بیان اینکه مصرف زیاد لبنیات مانع از پوکی استخوان در زمان یائسگی می شود، گفت: با توجه به اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است زنان یائسه علاوه بر مصرف زیاد کلسیم باید از ترکیبات دارویی نظیر داروهای ضد جذب که از میزان کاهش توده‌های استخوانی می کاهد و همچنین داروهای آنابولیک که تشکیل استخوان‌های جدید را تحریک می‌کند، استفاده کنند.

دکتر قاضی زاده با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه سدیم و نمک در زنان یائسه مانع جذب و ذخیره کلسیم می‌شود، تاکید کرد: ورزش کردن در معرض نور آفتاب که در تولید ویتامین D بسیار موثر است، می‌تواند جذب بهتر کلسیم را در این گروه از بانوان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه یائسگی موجب کاهش سطح استروژن و به دنبال آن گرگرفتگی در زنان خواهد شد، گفت: افراد می توانند با مصرف استروژن‌های گیاهی نظیر سویا و رازیانه مانع از این مسئله شوند اما اگر گرگرفتگی بسیار شدید بود می‌توانند از استروژن‌های شیمیایی استفاده کنند که البته این کار در موارد غیر ضروری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

این متخصص با بیان اینکه استروژن‌های شیمیایی در درازمدت خطر ابتلا به سرطان پستان که از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است و در کوتاه مدت بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، افزود: زنانی که دچار یائسگی زودرس می شوند می‌توانند برای جلوگیری از گرگرفتگی از استروژن‌های شیمیایی در ۴۵ سالگی با دوز کمتر استفاده کنند.

دکتر قاضی زاده در پایان با اشاره به اینکه خانم‌های سیده معمولا در ۵۷ سالگی یائسه می‌شوند، تصریح کرد: آن دسته از افراد که بعد از ۵۴ سالگی پریود می‌شوند اگر سیکل قاعدگی آنها منظم باشد جای هیچ گونه نگرانی نیست و یائسگی آنها دیررس است اما اگر بعد از ۵۰ سالگی دچار سیکل قاعدگی نامنظم شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.