×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایمانی در حاشیه برداشت محصول زرشک سیاه از باغات شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این شهرستان بیشترین میزان این محصول را در استان تولید می‌کند، افزود: بیشتر مردم این محصول را با نام خراسان و زرشک‌های خوش رنگ و قرمز آن می‌شناسند، اما در همین شهر اسکو این محصول تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان اسکو قطب تولید محصول زرشک در استان است، افزود: گونه باغی زرشک از محصولاتی است که به صورت بوته‌ای و تک درخت در حاشیه باغات مورد کاشت قرار می‌گیرد و به علت خاردار بودن کمتر مورد توجه باغداران است.

ایمانی میزان سطح زیر کشت زرشک در شهرستان اسکو را ۸ هکتار دانست و افزود: یک سوم باغات در اسکو این محصول را دارا هستند و از این نظر رتبه نخست استانی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۳۰ تن محصول زرشک از باغات استان برداشت می‌شود که این رقم در شهرستان اسکو بالای ۷ تن است، ادامه داد: متوسط تولید زرشک در هر هکتار نزدیک یک تن است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اسکو با بیان اینکه باغداران این منطقه از باردهی مطلوب محصول زرشک ابراز خرسندی می‌کنند، افزود: عدم سرمازدگی و مناسب بودن آب و هوای بهاری و هرس به موقع درختان زرشک، عامل پر برکت بودن محصول‌شان طی سال‌جاری بوده است.

مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می‌رسد که فراعنه و ملکه‌ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می‌کردند. پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه و ساقه این گیاه زرد رنگ است و اروپایی‌ها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می‌کردند. اما ترکیبات موجود در پوست گیاه زرشک، آن را به یک گیاه درمانی تبدیل کرده است.

پوست این گیاه خواص آنتی‌بیوتیکی (ضد باکتری و ضد عفونت) دارد و انواع عفونت‌هایی که می‌تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده‌ای، روده‌ای، ریه‌ها، عفونت‌های مخمری و اسهال. همچنین پوست، ریشه و ساقه زرشک در درمان ناراحتی‌های کلیوی و سنگ‌های اداری و برای تحریک فعالیت‌های معده و کبد استفاده می‌شود. از پوست گیاه زرشک برای مشکلات جریان خون استفاده می‌شود و حتی اثر سمی روی انگل سالک دارد و در درمان یرقان، مالاریا، درمان کیسه صفرا به کار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.