×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیباتط بیعی به نقل از فارس، محمد امینی در جلسه ستاد گیاهان دارویی که در استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه ۲۵ درصد از داروهای موجود دارای منشا گیاهی است، اظهار داشت: ۱۲ درصد داروهای سنتی جهان از منابع میکروبی ساخته شده است. 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۶۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص و حدود ۶۵ هزار تن محصولات گیاهی دارویی از آن استحصال می‌شود، بیان داشت: ۸۴۰ هکتار از اراضی مازندران به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که بیشترین سطح کشت مربوط به گل گاوزبان است که ضرورت دارد تعرفه و ارزش افزوده گیاهان دارویی مورد توجه توجه قرار گیرد. 

امینی از وجود ۱۰هزار گونه گیاهان دارویی در مازندران خبر داد و گفت: مازندران دارای تنوع بالای گونه گیاهی است که در ناحیه خزری ۱۱۵ گونه گیاهی انحصاری وجود دارد. 

این مسئول با بیان اینکه ۸۰۰ گونه گیاه با خاصیت دارویی دارای پراکنش تک استانی است، تصریح کرد: به علت نبود نظارت مناسب گیاهان نادری که تنها منحصر به استان مازندران است در تهدید انقراض قرار گرفتند. 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از حضور چهار دانشگاه گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: ۲۳ موسسه و مرکز تحقیقات ملی، ۳۴ مرکز تحقیقاتی استانی، ۵۸ مرکز آموزش ملی و استانی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی در کشور فعالیت می‌کنند. 

امینی با اشاره به اینکه سند توسعه علوم گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور به تصویب رسید، بیان داشت: اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه گیاهان دارویی، ۴۴۰ قلم داروی گیاه دارای مجوز ثبت و اساسنامه شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیز آزمایشگاهی از اقدامات ملی برای بخش گیاهان دارویی است. 

 

*واردات بی‌رویه گیاهان دارویی 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران یادآورشد: محدودیت سطح زیر کشت، عدم نظارت کافی بر برداشت، عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه کشت و فرآوری، بی‌ثباتی و نبود بازار فروش برای تولیدکننده‌ها، وضعیت نابسامان عطاری‌ها، نداشتن برنامه بهره‌برداری و تبلیغات و واردات بی‌رویه گیاهان دارویی خارجی و غفلت از گیاهان دارویی بومی از مشکلات فراروی توسعه گیاهان دارویی در استان محسوب می‌شود. 

وی ایجاد بورس گیاهان دارویی را در مازندران موثر دانست و گفت: تولید بیشتر گیاهان دارویی و ایجاد بورس این صنعت در مازندران به عنوان نخستین استان پیشرو می تواند در روند توسعه گیاهان دارویی موثر باشد. 

امینی وجود بی‌نظمی و تقلب در بازار محصولات طبی و گیاهی و سلب اعتماد از سوی مصرف کننده‌ها را از تنگناهای بخش گیاهان دارویی استان برشمرد و اذعان داشت: عدم شناخت تولید کنندگان در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به مزیت نسبی گیاهان بومی کشور، عدم تجویز داروهای گیاهی از سوی پزشکان، موازی‌کاری و فقدان ارتباط تنگاتنگ مراکز فعال، عدم توسعه تولید ارگانیک، پیچیدگی و دشوار بودن مطالعات روی مسیرهای متابولیکی تولید وعدم دسترسی به گونه‌های اصلاح شده با کیفیت و قیمت مناسب از مواردی است که بر تنگناهای بخش گیاهی تاثیر گذار است. 

امینی فقدان مکانیزاسیون پیشرفته و نبود استانداردهای ملی کافی را از دیگر مشکلات کشت پایدار گیاهان دارویی در استان عنوان کرد و اذعان داشت: ناشناخته بودن بازارهای جهانی گیاهان دارویی و نیاز بازار از سوی تولید کنندگان، عدم نظارت کافی بر برداشت گیاهان از طبیعت، توجه به تولید و بسته‌بندی و فرآوری، صادرات گیاهان دارویی و نیز عدم حمایت از سرمایه‌گذاران در توسعه کشت گیاهان دارویی از عوامل موثر در توسعه نیافتگی بخش گیاهان دارویی در مازندران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.