×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اسانس گیری سه روش دارد. تقطیر با آب، تقطیر با بخار آب و تقطیر با آب وبخار آب که در اینجا به شرح روش اسانس گیری به روش تقطیر با بخار آب HYDRO DISTILLATION با استفاده از کلونجر  می پردازیم.

برای اسانس گیری نمونه خشک شده پس از آن برای افزایش سطح تماس قطعات گیاه یا بذر، با آب مقطر باید حتما آسیاب شود. بهتر است به علت فرار بودن اسانس گیاه، این کار دقایقی قبل ازشروع کار انجام شود. در بالون ژوژه پودر آسیاب شده ریخته میشود و پس ازآن تا دوسوم حجم بالون از آب مقطر پرمی شود. (برای این کار از آب مقطراستفاده می شود .چون بدون املاح است و تحت تاثیر حرارت، روی اسانس تاثیر نمی گذارد.)

 

کلونجر Clevener

تصویری از رایجترین نوع کلونجر که به فرم “فارماکوپه” معروف است.

بعد کلونجر را به بالون ژوژه حاوی مواد متصل کرده وخود کلونجر با گیره و پایه به جای ثابتی محکم میشود. مبرد یا کندانسور کلونجر مثل همه مبردها دوجداره ولی دارای قوس و انحناهای متعدد می باشد. بنابراین سطح تماس بخار آب با دیواره مبرد بیشتر شده وزودتر خنک می گردد. برای به حداقل رساندن دررو حرارتی، لوله کلونجر راکه قبل از مبرد قرار دارد و محل عبور بخارآب است، باید با عایق پوشانده شود. ورودی آب به لوله پایینی مبرد متصل وخروجی آب به لوله بالایی وصل وبه سینک ظرف شویی هدایت می شود.

یک لوله کوتاه آزاد نیز بعد از مبرد قرار دارد که برای تنظیم وجلوگیری از افزایش فشار تعبیه شده است که بهتر است توسط چوب پنبه پوشانیده شود. شیرانتهایی کلونجر چک شود که بسته باشد همچنین مقداری بالاتر از سطح شیر با آب مقطر پر شود؛ این کار برای آن است تا اسانس جمع آوری شده به دیواره کلونجر نچسبد وهدرروی نداشته باشد. برای آغاز کار منبع حرارت روشن شده وزمان شروع آزمایش ثبت می شود. زمان جوشیدن و نیزخروج اولین قطره اسانس یادداشت می شود.

اسانس به دلیل ترکیبات خود معمولا دارای چگالی کمترازآب است و به همین خاطر روی آب قرارمی گیرد. کل زمان اسانس گیری چهارساعت است و بیشترین مقدار اسانس جمع آوری شده در یک ساعت اول است.

پس از خاتمه کار نیز زمان یادداشت می شود. شیشه مخصوص اسانس هم توزین میشود. سپس شیرخروجی کلونجر با احتیاط باز شده و اسانس در ظرف مخصوص خود ریخته میشود. وزن ظرف دوباره اندازه گیری میشود و پس از کم کردن ظرف خالی از پر مقدار اسانس به دست می آید. اسانس حاصله ممکن است دارای آب باشد پس از سولفات سدیم برای جذب آب استفاده میشود.

در انتهای کار با دانستن وزن ماده خشک گیاه و وزن اسانس، از طریق تناسب روبرو بازده اسانس به صورت درصد مشخص میشود.

X

وزن اسانس

۱۰۰

وزن ماده خشک

  1. رضا فلاحتی

    بسیار کاربردی و کامل بود.

  2. روشنک طالبانی

    با عرض سلام این اموزش بسیار برای من کاربردی و عالی بود ممنون از شما

  3. علیرضا

    من دو سوم بالن رو آب مقطر و خود گیاه خرد شده پر کردم اما حرارت تا ۱۰۰درجه رفت متاسفانه فشار بالا رفت و کلونجر پرت شد بالا!
    سنگ جوش هم انداخته بودم تازه،نمیدونم چرا اینطور شد

  4. فرهاد صارم پور

    ممنون از شما ☘️
    بسیار مفید بود برای من

  5. Basir Ahmadi

    دستگاه اسانس لازم دارم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.