×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، تنها کارخانه تولیدات محصولات شیرین بیان کهگیلویه وبویراحمد که دارنده گواهینامه ها ifs و brc ( رعایت سیستم ایمنی مواد غذایی ) در ایران و دنیا بوده است ، بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با مشکل تامین هزینه سوخت و انرژی دست و پنجه نرم می کند . 

این کارخانه که قرار بود بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از ۲۰ درصد بخشودگی در بخش تامین هزینه های انرژی و سوخت بهره مند شوند ولی این امر بعد از ۷ ماه هنوز بلاتکلیف مانده است و این در حالی است که نرخ فروش محصولات این کارخانه ثابت مانده ولی قیمت خرید محصولات اولیه آن برای تولیدات محصولات شیرین بیان روز به روز در حال افزایش است.

محصولات تولیدی کارخانه شیرین بیان کهگیلویه و بویراحمد ( آ سه ) در کشور ایران بازار مناسبی نداشته و عمده تولیدات خود را به کشورهای اروپایی از جمله آلمان ، انگلیس ، آفریقای جنوبی و دبی صادر می کند.

کارخانه پودر و عصاره شیرین بیان کهگیلویه و بویراحمد سالانه به طور متوسط ۷۵۰ تن پودر و عصاره شیرین بیان تولید می کند و حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار ارز آوری اقتصادی برای کشور دارد .

مدیر عامل کارخانه تولید پودر و عصاره شیرین بیان ( آ سه ) کهگیلویه و بویراحمد گفت : کارخانه بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با مشکلات عدیده ای در تامین هزینه های سوخت و انرژی مواجه هستند و این موضوع می تواند به تعطیلی این واحد ها در کشور و استان نیز منجر گردد .

جاویدی افزود : به دلیل اینکه گیاه شیرین بیان خودرو است و نمی توان آن را کشت نمود بنابراین ریشه این گیاه از استان های چهار محال بختیاری ، اردبیل ، کرمانشاه ، همدان و اقلید فارس خریداری می شود.

وی تصریح کرد : کارخانه پودر و عصاره شیرین بیان از سال ۷۲ در کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و هم اکنون به طور مستقیم و غیر مستقیم به ترتیب ۶۵ و ۶۰۰ شغل به صورت فصلی ایجاد کرده است .

شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza glabra در خانواده نخودها یا fabaceae قراردارد. گیاهی است چند ساله و انبوه که ارتفاع آن ۱ تا ۲ متر می رسد، برگها مرکب و دارای ۴ تا ۷ جفت برگچه و یک برگچه انتهایی می باشد که برگچه ها بیضوی بوده و کناره آنها صاف می باشد. گلها نامنظم و به رنگهای ارغوانی ، زرد یا بنفش به صورت مجتمع در انتهای ساقه های گلدهنده مشاهده می شوند.

از ترکیبات شیمیایی آن می توان به تری ترپن ساپونین,فلاونویید,پلی ساکارید ها,استرول ها,کومارین ها,و اسپاراجین اشاره کردو همچنین ترکیبات شیمیایی شیرین بیان عبارتند از: گلوکز ، ساکاروز ، آسپاراژین ، مواد آلبومیدی ، رزین و کمی اسانس. علت اصلی شیرینی این گیاه ماده ای است که گلیسیرین نام دارد و همچنین در شیرین بیان ماده ای بنام لکوریتی جننی چالکون وجود دارد که خاصیت دفع اسپاسم عضلات را داراست.

در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل ، درمان زخم معده و سرماخوردگی استفاده می شود.

شیرین بیان در اکثر نقاط ایران خصوصا در شهرستان اقلید فارس و نواحی شرقی و شمال شرقی ایران و همچنین آذربایجان به فراوانی می روید و از زمرهٔ گیاهان بنشنی و بومی جنوب اروپا و قسمتهایی از آسیاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.