×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از کاشت گیاهان دارویی و نهالهای جنگلی در ۹۸ هکتار از عرصه های طبیعی و مراتع سطح استان خبر داد.

علی پیرمرادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه طرح کشت گیاهان دارویی و نهالهای جنگلی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ درختکاری و ترویج کشت در ۹۸ هکتار از اراضی ملی اجرا شد، افزود: گونه های افرا، سرو، سنجد، سماق در پلدشت، سلماس، خوی و ماکو کاشته شده اند.

وی سرانه جنگل در آذربایجان غربی را چهار دهم درصد عنوان کرد و بیان داشت: این سرانه بسیار پایین بوده که درصدد هستیم با تشویق و ترغیب مردم، بهره برداران و روستاییان ضمن افزایش سرانه فضای سبز، فرهنگ درختکاری و کشت نهال گیاهان دارویی را نیز در الویت برنامه های در ختکاری قرار دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از وجود ۱۰۱ هکتار عرصه جنگلی در استان خبر داد و اظهار داشت: فضاهای جنگلی استان در سردشت و پیرانشهر قرار داشته که در این میان استفاده از محصولات فرعی جنگل بخصوص گونه های دارویی  از اهمیت بالایی برای ساکنین مناطق جنگلی برخوردار بوده که برای حفظ و توسعه این گیاهان اقدامات لازم را انجام می دهیم.

پیرمرداری با بیان اینکه بهره برداران و روستاییان با استفاده از دانش بومی و گیاهان دارویی موجود در مناطق مختلف بهره برداریهای لازم را از این نوع گیاهان دارند، ادامه داد: همچنین تا کنون در پنج هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در بخش حوضه های آبخیز طرحهای بیو لو‍ژیکی اجرا شده است.

 

کاشت درختچه دارویی سماق در پلدشت برای اولین بار

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه به بارندگیهای مناسب از ابتدای سالجاری تا کنون عملیات بیو لوژیکی شامل بذر پاشی، کپه کاری و کود پاشی اجرا شد، بیان داشت: اجرای این عملیات باعث شده در۸۰  درصد از اراضی حوضه های آبخیز، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از رسوب در پشت مخازن آب انجام و ۲۰ درصد ذخیره نزولات آسمانی درسفره های آبی زیر زمین ارتقا یابد.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را بالغ بر یک میلیارد و یکصد میلیون ریال دانست و با بیان اینکه  وسعت عرصه های آبخیز آذربایجان غربی سه میلیون و سیصد هزار هکتار است، بیان داشت: برای نخستین بار درختچه دارویی و غذایی سماق در اراضی پلدشت در شمال آذربایجان غربی کاشته شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه طی مرحله اول در شش هکتار از اراضی پلدشت درختچه سماق کشت می شود، گفت: این طرح با اختصاص ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار اجرا و در مرحله دوم نیز در ۲۵ هکتار از اراضی کشت می شود.

 

 این خبر مربوط به سال گذشته بود و صرفا به جهت اهمیت آن آورده شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.