×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توجه دوباره داروسازان ایرانی به طبیعت

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از روزنامه جام جم، استفاده از گیاهان دارویی یکی از روش های موثر برای درمان بیماری ها از گذشته های دور بوده است. هرچند امروزه بیشتر مردم هنگام بیماری به داروهای شیمیایی روی می آورند و برخی پزشکان نیز اصولا اعتقادی به خواص درمانی گیاهان دارویی ندارند یا این که در مورد آن اظهار تردید می کنند، اما برخی دیگر از محققان به این امر اهتمام ویژه ای دارند و تحقیقات گسترده ای پیرامون آن انجام می دهند.

محققان مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله پژوهشگرانی هستند که بتازگی موفق به تولید لوسیون گیاهی برای حفاظت از گزش پشه ها و مبارزه با حشرات شده اند.
مریم مظلومی، کارشناس علوم آزمایشگاهی و مجری این طرح گفت: اصولاحشرات برای بقای نسل شان و تخم ریزی، جذب گردش خون انسان یا حیوان می شوند. گزش این حشرات باعث سوزش، خارش، حساسیت و موجب انتقال بسیاری از بیماری ها مانند مالاریا به انسان می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون طبق مطالعات به عمل آمده، ۲۰ نوع گونه گیاهی در دور کردن حشرات موثر است که ما برای تهیه این لوسیون از عصاره و اسانس پنج نوع گیاه استفاده کرده ایم.
    
وی هزینه تولید این طرح از ابتدا تا مرحله صنعتی شدن را ۵۰ میلیون تومان اعلام و تاکید کرد: آزمایش های به عمل آمده روی انسان و حیوان نشان داده که این لوسیون گیاهی تاثیر مثبتی مانند قطع سیکل بیماری هایی مانند مالاریا، سالک و لشمانیوز داشته است.

به گفته وی، این لوسیون گیاهی برای اولین بار در کشور ساخته شده و در نمونه مشابه خارجی آن علاوه بر گران بودن، از ماده سرطان زای «دیت» استفاده شده است که عوارض جانبی فراوانی را نیز به همراه دارد. در صورتی که این لوسیون، گیاهی بوده و فاقد هرگونه عوارض جانبی است و محدودیتی برای هیچ گروه سنی حتی خردسالان ندارد.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از تفاوت های این لوسیون با نمونه خارجی اش این است که وقتی نمونه خارجی استفاده می شود از خود بوی نامساعدی ساتع می کند، در صورتی که لوسیون ساخت ما کاملاگیاهی بوده و علاوه بر دارا بودن بوی مطبوع، به عنوان محصولی نرم کننده نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون مجوز ساخت این محصول حاوی نرم کننده با اسانس های مختلف از جمله لیمو، سیب و میخک از سوی وزارت بهداشت صادر شده و امید می رود بزودی به بازار عرضه شود. پیش بینی می شود این فرآورده گیاهی در آینده ای نزدیک به صورت اسپری هم به تولید برسد، اما کاروان پژوهشگران حوزه گیاهان دارویی ایران در اینجا متوقف نمی شود. تحقیقات فراوان در این زمینه و تلاش برای به روزکردن دانش و توانمندی ایرانی در بهره گیری از طبیعت برای درمان، دستاوردهای فراوان دیگری نیز به همراه داشته است.

برای مثال مهدیه حسینی از دیگر پژوهشگران ایرانی توانسته با استفاده از عصاره چند گیاه دارویی بومی ایرانی و آغشته کردن این عصاره ها با پدهای بهداشتی، پانسمان بیولوژیکی زخم تولید کند که ضمن ضد عفونی کردن زخم، باعث بهبود و التیام زودهنگام زخم نیز می شود.
 این کارشناس ارشد گیاهان دارویی برای ساخت این پانسمان، ۳۰ موش نر را به سه گروه ده تایی تقسیم بندی کرد که تنها روی یک گروه از این موش ها این عصاره مورد آزمایش قرار گرفت و برای دو گروه دیگر از روش های متداول استفاده شد.

نتایج این آزمایش ها نشان داد زخم موش هایی که به این شیوه درمان شده اند، خیلی زودتر از سایر موش ها بهبود یافت. تحقیقات اخیر پژوهشگران ایرانی برای ساخت داروها و محصولات درمانی ضمن ارج نهادن به میراث گرانبهای طب سنتی که سابقه دیرینه ای در این مرزوبوم دارد، نشان می دهد که ایران در آستانه انقلابی نو در عرصه پزشکی طبیعت گراست.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.