×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضطراب از شایعترین اختلالات روانی است. طب مکمل، امروزه بخشی از هر درمان شده و بسیاری از بیماران به‌منظور کاهش عوارض جانبی و هزینه درمان‌ها تمایل به استفاده از آن دارند.

هایپریکوم پرفوراتوم به‌طور سنتی برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در همین راستا مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر هایپریکوم پرفوراتوم (هایپیران) بر اضطراب دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها توسط نیلوفر عرفانی کارشنای ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.

این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار انجام شد. ابزار مورد استفاده فرم مشخصات فردی و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر جهت آزمون غربالگری اضطراب توسط دانشجویان تکمیل شد. پس از غربالگری به‌طور تصادفی ۱۸۰ دانشجو که معیار ورود به مطالعه را داشتند، به دو گروه مداخله و شاهد (در هر گروه ۹۰ نفر) تقسیم شدند.

افراد گروه مداخله روزانه ۶۰ قطره هایپیران به مدت دو ماه دریافت کردند. اضطراب قبل و بعد از دو ماه در هر دو گروه ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های آماری تی زوجی و تی برای گروه‌های مستقل تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری P<0.05 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها نشان داد: میانگین نمره اضطراب در گروه مداخله بعد از دو ماه دریافت روزانه ۶۰ قطره هایپیران کاهش یافته بود. اما در گروه شاهد کاهش نیافته بود. مقایسه دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری در میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله نشان داد.

نتایج بدست آمده براساس یافته‌های این تحقیق حاکی از آن بود که هایپریکوم پرفوراتوم می‌تواند در درمان اضطراب موثر باشد.

گفتنی است، مشروح این پژوهش در مجله مراقبت‌های نوین به چاپ رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.