×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رازیانه با نام علمی Foenicolum vulgare گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده Apiaceaeکه منشا آن نواحی مدیترانه وجنوب اروپا گزارش شده است. رازیانه دارای ریشه غده ای،دوکی شکل،مستقیم و به رنگ سفید مات است.

268788443583625455.jpg

مشخصات گیاه

رازیانه گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده Apiaceae که منشا آن نواحی مدیترانه وجنوب اروپا گزارش شده است. رازیانه دارای ریشه غده ای،دوکی شکل،مستقیم و به رنگ سفید مات است. در این گیاه ساقه قائم ،استوانه ای ، به رنگ سبز روشن ، به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و منشعب می باشد. برگها به رنگ سبز تیره ، متناوب ، ظریف و دارای بریدگیهای کم و بیش عمیق هستند . گلهای کوچک و زرد رنگ رازیانه در انتهای ساقه های اصلی و فرعی و به صورت مجتمع در چتر مرکب قرار می گیرند.میوه رازیانه دوکی شکل ، به طول ۶ تا ۱۰ میلیمتر و به رنگ سبز یا قهوه ای روشن می باشد .

 

۱- توزیع نهاده ها:

۱۵-۱۰ تن کود حیوانی کاملا” پوسیده (توجه شود کود حیوانی کاملا” پوسیده باشد).۲-۱- ۱۰۰-۸۰ کیلو گرم اکسید فسفر در هکتار (مصرف در پاییز)۳-۱- ۶۰-۴۰ کیلو گرم اکسید پتاس در هکتار (مصرف در پاییز)۴-۱- ۵۰-۴۰ کیلو گرم ازت در هکتار در فصل بهار بصورت سرک.۵-۱- ۳۰-۲۰ کیلو گرم ازت و ۶۰-۴۰ کیلو گرم اکسید فسفر در هکتار در پاییز سال اول رویش.

 

۲- آماده سازی زمین:

پس از افزودن کود دامی در اواخر تابستان، اقدام به شخم عمیق کرده و کودهای شیمیایی مورد نیاز را به خاک می افزاییم و آنرا بوسیله دیسک به عمق ۲۵-۲۰ سانتیمتری خاک فرستاده و زمین را تسطیح می‌کنیم و بستر خاک را برای کاشت آماده می‌کنیم.

 

۳-زمان و نحوه کاشت:

۱-۳- کشت رازیانه بصورت مستقیم در اواسط اسفند ماه بصورت ردیفی و با استفاده از ردیف کار غلات صورت میگیرد. ۲-۳- فاصله دو ردیف ۴۵ سانتی متر، فاصله دو بوته ۳۰-۲۵ سانتی متر و بذور به عمق ۳-۲ سانتی متر کشت می‌گردند.۳-۳ – مقدار بذر برای هر هکتار زمین ۱۰ کیلو گرم می باشد

 

۴-عملیات داشت ( مراقبت و نگهداری):

۱-۴- وجین علفهای هرز در مراحل اولیه رشد(زمانیکه گیاه بطول ۱۰-۵ سانتی متری برسد) درصورت لزوم در فصل بهار (خردادماه).۲-۴- آبیاری: بعد از کاشت بذور، به دو آبیاری به فاصله تقریبا” سه روز نیاز دارد، آبیاری سوم، پنج الی شش روز بعد از آبیاری دوم و آبیاری چهارم هفت روز بعد از آبیاری سوم و در نهایت به سیکل آبیاری ده روز یکبار خواهد رسید.توجه : بایستی دقت کافی داشت که دور آبیاری بستگی کامل به وضعیت آب و هوا و رطوبت خاک داشته و برای تعیین دقیق نیاز گیاه به آب بایستی به رطوبت خاک حتما” توجه کرد.

 

۵-عملیات برداشت:

۱-۵- بذور رازیانه را بایستی قبل از ریزش برداشت کرد بطوریکه زمان مناسب برای برداشت محصول در سال اول رویش اوایل مهر می باشد در حالیکه در سال دوم این زمان به اوایل شهریور تغییر می یابد.۲-۵- محصول را می توان در دو مرحله برداشت کرد، در مرحله اول شاخه ها و سرشاخه ها و سرشاخه های حامل چتر بطول ۵۰-۳۰ سانتیمتر را برداشت می کنند و به مدت ۱۴-۷ روز روی زمین باقی می ماند که این مدت جهت خشک کردن بستگی به وضعیت آب و هوای منطقه دارد. در مرحله دوم این اندامها را با کمباین برداشته و بذور را از سایر قسمتها جدا می کنند.

 

توجه :

  • در صورت نامساعد بودن هوا و رطوبت بالا بایستی برداشت در یک مرحله صورت گیرد که در اینصورت شاخه ها و سرشاخه های حامل چتر برداشت می شوند.۳-۵- عمل خشک کردن بذور رازیانه در محیطی سایه که امکان تبادل هوا به نحو مطلوب میسر باشد و دما نیز بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد نباشد صورت می گیرد.
  • رطوبت مجاز در بذر رازیانه ۱۲-۱۱ درصد می باشد

وبلاگ علم کشاورزی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.