×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان و دفع سنگ کلیه با استفاده از گیاهان دارویی موجود در بازار

سنگ‌های‌ ادراری‌ از شایعترین‌ بیماریهای‌ اورولوژی‌ و اورژانسها است‌. درمان‌ سنگ‌ ادراری‌ بعد از تسکین‌ درد بستگی‌ به‌ جنس‌، موقعیت‌ و اندازه‌ سنگ‌ دارد و بسیاری‌ از سنگها بدون‌ دخالت‌ جراحی‌ و اعمال‌ تهاجمی و به‌صورت‌ خود به‌ خود قابل‌ دفع‌ است.

این سنگها با شیوع بیشتر در مردان، در رده سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بروز میکنند و سبب علایمی چون دردپهلو، تکرر و سوزش ادرار می‌شوند عوامل مختلفی چون ارث، آب وهوا، نوع تغذیه و فعالیت، جنس در میزان بروز وشیوع آن موثر است.

سنگ‌های ادراری را میتوان جزو بیماریهای شایع جوامع بشری دانست ، سنگ‌های ادراری می‌تواند با و یا بدون درد و عفونت ادراری بروز کند.

در این‌ شرایط‌ برخی‌ داروها به‌ دفع‌ سنگ‌ ادراری‌ کمک‌ می‌کنند که‌ شامل‌: این موارد هستند: سنکل‌ (Sancol): اشکال دارویی :قطره ۳۰ میلی لیتری موارد مصرف :قطره سنکل جهت دفع سنگهای تا قطر ۷ میلی متر مجاری ادرار ، تسکین دردهای کلوی و عفونتهای مجاری ادرار بکار می رود .

سنکل

سنکل

اجزاء فرآورده : قطره سنکل از عصاره گیاهان دارویی زیر تهیه شده است : – دانه رازیانه -دانه زیره سبز -برگ بو -دم گیلاس -کاکل ذرت -میوه خارخاسک -تخم خربزه

مقدارمصرف :

بزرگسالان روزی ۳ بار ،‌هر بار ۶۰-۵۰ قطره در یک فنجان آب سرد بعد از غذا میل شود . در موارد حاد ، درمان با سنکل می تواند تا مدت یک ماه ادامه یابد . در درمان حالت مزمن بیماری و به منظور پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ مقدار مصرف ۳۰ قطره ۳-۲ بار در روز برای مدت یک هفته توصیه می گردد که این رژیم درمانی باید هر ماه تکرار شود .

 موارد احتیاط : مصرف مقادیر زیاد این فرآورده ممکن است منجر به اختلال آب و الکترولیتها گردد .

عوارض جانبی : در افراد حساس به کاکل ذرت احتمال بروز واکنشهای آلرژیک مانند درماتیت تماسی و کهیر وجود دارد .

مصرف در حاملگی وشیردهی مطالعات نشان داده است که کاکل ذرت باعث تحریک و انقباض رحم خرگوش می گردد ایمنی مصرف این فرآورده دردوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود.

نکات قابل توصیه : نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات همزمان با مصرف این دارو توصیه می شود. در صورت بروز اختلالات گوارشی باید بعد از غذا میل شود. شرکت تولید کننده: شرکت داروسازی گل دارو

دیورتیک‌ (Diuretic): شکل‌ دارویی‌: پودر ۱۰۰gr

موارد مصرف: ۱- کاهش‌ علائم‌ ادم‌ در نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌ (CHF) و کم‌کاری‌ کلیه‌. ۲- در عفونتهای‌ دستگاه‌ ادراری‌ (UTI). 3- کمک‌ به‌ دفع‌ سنگهای‌ مجاری‌ ادرار ۴-در بیماران‌ مبتلا به‌ فشار خون. نحوه و میزان استفاده: روزی ۲ بار هر بار یک قاشق غذاخوری از مخلوط گیاهی را در یک لیوان آب جوش به مدت ده دقیقه دم نموده پس از صاف کردن میل نمائید.

عوارض جانبی‌:: در افراد حساس به کاکل ذرت احتمال ایجاد واکنشهای آلرژیک مانند درماتیت تماسی و کهیر وجود دارد.

موارد احتیاط‌: مصرف مقادیر زیاد این دارو ممکن است باعث اختلال آب و الکترولیتها میشود. شرکتهای تولید کننده: شرکت ایران داروک و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

سایر داروهایی‌ که‌ دارای‌ اثر دیورتیک‌ هستند شامل‌ افشره‌ رازیانه‌، اورتان‌، افشره‌ لیمو ترش‌، رزماری‌ (الکیل‌ کوهی‌)، اورتیدین‌.

گردآوری: دکتر فرشته بتوئی

  1. Behzad Faraji

    سلام بسیار مفید است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.