×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

آبدر بخش نخست این مطلب گفتیم که ضرورتی ندارد همه خود را مجبور کنند حتماً روزانه ۸ لیوان یا بیشتر آب بخورند. بدن نیاز دارد آب خود را تأمین کند اما این رفع نیاز لازم نیست حتماً از طریق مصرف آب باشد؛ نوشیدن مایعات طبیعی، مصرف میوه و سبزیجات نیز می‌تواند به نیازهای روزانه‌ی ما پاسخ دهد. گفتیم که آب سموم بدن را دفع می‌کند اما تأثیری در مقابله با خشکی پوست ندارد. همچنین به افرادی که همیشه از آب معدنی استفاده می‌کنند هشدار دادیم که آب بدون فلوئور باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

 

در ادامه‌ی این مطلب ۵ واقعیت دیگر در خصوص آب را بازگو می‌کنیم. با ما باشید.

  

نوشیدن آب به کاهش وزن و خوش اندامی کمک می‌کند

 به فعل «کمک می‌کند» توجه کنید. مسلماً نوشیدن آب مستقیماً باعث کاهش وزن نمی‌شود اما همین مایه‌ی حیات به لاغر شدن شما کمک زیادی می‌کند. زمانی که آب جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری دیگر مانند انواع نوشابه ها و غیره می‌شود میزان کالری‌های دریافتی شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر این آب می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شود و نگذارد شما پرخوری کنید.

 آب و به ویژه آب خنک حتی نقش مهمی در افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد. نتایج یک پژوهش آلمانی نشان می‌دهد میزان متابولیسم بدن شرکت کننده ها بعد از نوشیدن حدود نیم لیتر آب به میزان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. اگر شما هم می‌خواهید لاغر شوید یک راهش این است که قبل از صرف غذا یک لیوان بزرگ آب بنوشید. این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرد و باعث می‌شود شما زودتر به هدفتان برسید.

 

 

 

ادرار زرد رنگ همیشه علامت دهیدراته شدن نیست

 

 درست است که ادرار زرد رنگ می‌تواند یکی از علائم دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن و کمبود آن) باشد اما همیشه این‌طور نیست. زمانی که ادرار به رنگ زرد پررنگ در می‌آید احتمال دارد که بدن آب خود را از دست داده باشد. کلیه‌ها ضایعات بدن را از فیلتر عبور می‌دهند و آب و دیگر مواد لازم را جذب می‌کنند. به این ترتیب کلیه ها حجم و غلظت ادرار را تنظیم می‌کنند. حالت دهیدراته شدن با افزایش غلظت ادرار همراه است که باعث می‌شود رنگ ادرار زرد پررنگ شود. حالت ایده آل این است که ادرار زرد کم رنگ باشد.

 البته باید بدانید که عوامل دیگری مانند مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز باعث می‌شوند رنگ ادرار پررنگ‌تر شود. اگر نگران هستید که بدنتان دچار کم آبی شده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دستورات لازم را برای رفع مشکلات ارائه دهد.

 

 

 

اگر تشنه‌تان شده است معنی‌اش این نیست که حتماً آب بدنتان از بین رفته است

 اگر احساس تشنگی می‌کنید حتماً به سراغ یک لیوان آب بروید اما باید بدانید که این تشنگی الزاماً به این معنی نیست که بدنتان دهیدراته شده است. تشنگی زمانی بروز می‌کند که میزان غلظت مواد موجود در خون حداقل ۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر احساس گرسنگی هم می‌کنید اول کمی آب بنوشید. چون امکان دارد شما بیشتر از گرسنگی تشنه باشد.

 

آب

 

 

نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران برای همه لازم نیست

 

شاید این نوشیدنی‌های به اصطلاح انرژی زا در آگهی‌های بازرگانی خیلی شیک و دلربا به نظر برسند اما واقعیت این است که آب بهترین کمک برای ورزشکاران است.

 نوشیدن مایعات و به ویژه آب برای ورزشکاران در هر سن و سالی که هستند بسیار مهم است. به خاطر اینکه تأمین آب بدن تنها روش ممکن برای انتقال مواد مغذی لازم و تولید انرژی و بالا بردن حرارت بدن در حین ورزش است.

نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران یا نوشیدنی‌های ویتامینه خوش طعم و دلچسب هستند اما الزاماً باعث هیدراته شدن یا همان تأمین آب بدن نمی‌شوند. از این گذشته این نوع نوشیدنی‌ها کمی گران هستند. این را همیشه آویزه‌ی گوشتان کنید. فقط ورزشکاران حرفه‌ای مثل دونده های ماراتون یا افرادی که در صحنه های سخت ورزشی وارد می‌شوند و ورزش‌های سنگینی انجام می‌دهند نیاز به چنین نوشیدنی‌هایی دارند. آن هم به خاطر این که این افراد در حین ورزش‌های سنگین زیاد عرق می‌کنند و نمک بدنشان از بین می‌رود. برای همین می‌توانند برای تأمین نمک بدن از این نوشیدنی‌ها مصرف کنند. اما برای من و شمایی که ورزش را برای تفریح انجام می‌دهیم، ورزشکار حرفه‌ای نیستیم و مسابقات ورزشی سنگین و طولانی مدتی نداریم نوشیدن این نوشیدنی‌ها هم نیاز نیست. همان آب به راحتی می‌تواند نیازهایمان را تأمین کند.

 حواستان باشد نباید در حین غذا نیز آب زیادی نوشیده شود به خاطر این که اسید

 معده رقیق‌تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود

 

 

 

نوشیدن زیاد آب همیشه هم خوب نیست

 

 * افرادی که از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا رنج می‌برند باید از نوشیدن بیش از اندازه‌ی آب خودداری کنند.

 * اگر شما هم قبلاً دچار مشکلات مربوط به کلیه بوده‌اید و یا این که قبلاً پیوند کلیه داشته‌اید قبل از این که میزان مصرف آب را افزایش دهید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 * حواستان باشد نباید در حین غذا نیز آب زیادی نوشیده شود به خاطر این که اسید معده رقیق‌تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

 حرف آخر این که توصیه‌ی پروردگار عاشق را همیشه آویزه‌ی گوشتان کنید: «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید». سلامت و تندرست باشید.

 

فاطمه مهدی پور

 

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

مطالب مرتبط:

 

برای رفع سردرد آب بنوشید

 

آب بخور، هم‌وطن!

 

آب؛ چرا؟ چقدر؟ چه وقت؟ (ویژه نامه)

 

آب‌میوه‌های طبیعی؛ مایعات سلامتی

 

چگونه روزی ۸ لیوان آب بنوشیم؟

 

بهترین و بدترین نوشیدنی‌های فصل گرما

 

آب بهترین درمان برای چروک‌های پوستی

 

کدام نوشیدنی بهتر است؟

 

نقش آب در بدن

 

از نوشابه گازدار تا آبمیوه غنی شده

 

تا می‌توانید آب بنوشید

 

فواید مصرف آب و مایعات

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.