×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اروپایی ها متقاضی گیاهان دارویی ما

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، هاشم نقیبی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص میزان تولیدات گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: پذیرش گیاهان دارویی استان در سال ۹۶ حدود ۲۰هزار هکتار بوده همچنین میزان تولیدات انواع گیاهان حدود ۱۴ هزار تن بوده است.مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص سهم شهرستان‌های استان درمیزان تولیدات، افزود: عمده‌ترین شهرستان‌های استان درخصوص تولید گیاهان دارویی شامل، کلات، سبزوار، داورزن نیشابورو فیروزه و کاشمر است.

نقیبی در خصوص خشکسالی‌های امسال و تاثیر آن در میزان بهره برداری گیاهان دارویی بیان کرد: برداشت گیاهان دارویی به دو صورت بوده، گیاهان با کشت زراعی و مراتع و خشکسالی‌های اخیر بر روی گیاهان دارویی برداشتی از مراتع تاثیرگذار بوده است.وی افزود: باتوجه به خشکسالی‌های اخیر شاهد افت عملکرد در بسیاری از گیاهان دارویی که به صورت وحشی درمنابع طبیعی  برداشت می‌شود،همچون کتیرا وهمچنین گیاهان دارویی کاشته شده به صورت دیم که غالب تولیدات گیاهان دارویی استان بوده، مانند تخم شربتی و زیره هستیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص صادرات گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: گیاهان دارویی تقریبا به ۴۰-۵۰ کشور صادر می‌شوند به خصوص کشور‌های اروپایی متقاضی صادرات هستند.

وی اضافه کرد: در فرآیند صادرات رعایت استاندارد کشور‌های مبدا اهمیت دارد و همچنین شروطی وجود دارد که نیازمند کار در بخش فرآوری بوده و در خصوص مطابقت با استاندارد‌ کشور‌های مبدا تست‌هایی اولیه از لحاظ بار میکروبی و مواد موثر در گیاهان دارویی انجام می‌گیرد.

نقیبی درباره میزان تطابق محصولات تولیدی با استاندارد‌های اروپایی، اظهار کرد: در بسیاری از موارد این تطابق موجود است و در این خصوص مولفه‌های بررسی در هنگام  برداشت، بسته بندی و فراوری اولیه، رعایت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد میزان تولیدات گردو بیان کرد: در کل استان  هشت هزار هکتار باغات گردو وجود دارد و میانگین عملکرد برداشت گردو دو تن در سال بوده و بیشترین سهم برداشت گردو مربوط به کلات، جغتای، جوین، مشهد، طرقبه،شاندیز، فیروزه و نیشابور است.

وی در خصوص افزایش قیمت پسته افزود: قیمت پسته متاثر از نوسانات دلار بوده و محصولی صادراتی است. در سال جاری در کل کشور شاهد افت تولید پسته بوده‌ایم مخصوصا در استان‌های پسته خیز کرمان و خراسان، با توجه به شرایط آب و هوایی نظیر بارندگی و گرمای هوا، میزان باردهی درختان پسته کاهش پیدا کرده و شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.