×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موفقیت یک کارآفرین جوان در تولید و پرورش آلوئه ورا

به گزارش  شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، در شرایطی که خشکسالی در استان فارس ریشه دوانده و زمین‌های کشاورزی دیگر آبی به خود نمی‌بینند تا روزهای پررونق گذشته را زنده کنند، گلخانه‌ها می‌توانند راهکاری برای نجات کشاورزی این استان باشند. در کنار این مسئله گیاهان دارویی نقش مهمی دارند چراکه به دلیل نیاز به آب کم و درآمد زیادی که از آن به دست می‌آید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشند.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا، یکی از گیاهان دارویی متناسب با خشکسالی و سازگار با آب شور است و کار تولید و پرورش آن سوددهی بالایی دارد. تجربه هادی مختاری، جوان ۳۰ ساله پاسارگادی که با وجود تحصیلات عالیه از یک سال پیش وارد این عرصه شده، موید این مطلب است. وی در گفت‌وگو با تسنیم از نحوه آشنایی خود با این گیاه و ورودش به این عرصه می‌گوید: سال گذشته اتفاقی در اینترنت مشغول جست‌وجو درباره شغل‌های پردرآمد بودم که با تولید این گیاه و یکی از کارآفرینان موفق این عرصه آشنا شدم. در طی تماس با وی و آشنایی بیشتر با این شغل تصمیم گرفتم که در این عرصه وارد شوم.

این جوان کارآفرین اکنون یک سال است که وارد این عرصه شده و با احداث گلخانه ۲ هزار متری و تولید و پرورش گیاه آلوئه ورا برای ۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم و ۳ نفر مستقیم اشتغالزایی کرده است. در گلخانه وی هم برگ گیاه و هم پاجوش آن تولید می‌شود. پاجوش بوته‌ای است که برای تکثیر گیاه استفاده می‌شود.

هر سه ماه ۲۰ میلیون تومان سود

به گفته مختاری از هر هزار متر  با سه هزار بوته به طور متوسط سه ماهه بیست میلیون می‌توان سود به دست آورد. این کارآفرین موفق در هر سه ماه ۲۰ تن برگ و سالانه نیز ۵۰ تا ۶۰ هزار پاجوش تولید می‌کند. وی درباره ویژگی‌های پرورش این گیاه می‌گوید: گیاه آلوئه ورا تنها کافی است که  یک بار کاشته شود اما تا ۳۰ سال عمر می‌کند و با توجه به نمودار بارش و کاهش بارندگی و معضل کم آبی گیاهی مقاوم در برابر کمآبی است به اضافه اینکه نیاز به مراقبت خاصی هم ندارد.

موارد استفاده این گیاه در زمینه‌های نوشیدنی، بهداشتی و دارویی است اما کارخانه یا واحد تولیدی فرآوری در شهرستان پاسارگاد وجود ندارد و آقای مختاری و دیگر تولیدکنندگان باید محصولات خود را به شیراز یا دیگر استان‌ها بفرستند. وی همچنین بخشی از محصول خود را به روسیه و پاکستان صادر می‌کند. این کارآفرین موفق معتقد است که با احداث گلخانه‌های تونلی می‌توان هزینه اجرا را کاهش داد. وی همچنین برای کسانی که علاقه‌مند به این حوزه است، توصیه‌هایی دارد.

« برای شروع این کار در نقاط شمالی استان باید حتما در گلخانه این کار را انجام داد اما در جنوب استان که شرایط آب و  هوا برای رشد مساعدتر است می‌توان با اجرای سایه‌بان این محصول را پرورش داد». به گفته وی اجرای سایه‌بان نیاز به مجوز خاصی ندارد و واحدهای جهاد هر شهرستان می‌توانند این مجوز را صادر کنند. وی از کمک‌های بسیج سازندگی برای راه‌اندازی این کاروکسب سخن می‌گوید به ویژه صندوق کارآفرینی امید و بانک مهر اقتصاد که برای دریافت تسهیلات کمک‌های زیادی به او کرده‌اند.

اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در پاسارگاد با اقتصاد مقاومتی

امرالله گشوده، رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: سال گذشته به دلیل خشکسالی عمده تسهیلات اقتصاد مقاومتی به تولید و پرورش گیاهان دارویی اختصاص یافت. به گفته وی سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات در این زمینه به متقاضیان این شهرستان داده شده است. رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد از جذب ۵۵ میلیون تومان از ابتدای سال تاکنون خبر می‌دهد و اذعان می‌کند که عرصه‌های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

به گفته وی تسهیلات اقتصاد مقاومتی از ۵ میلیون تا ۳۰ میلیون است که توسط بانک مهر اقتصاد پرداخت می‌شود اما با توجه به نبود شعبه این بانک در این شهرستان متقاضیان برای دریافت وام باید به خرمبید بروند. گشوده معتقد است هر چند تاکنون مشکلی برای متقاضیان تسهیلات به وجود نیامده اما راه‌اندازی شعبه این بانک در شهرستان پاسارگاد می‌توان روند ارائه تسهیلات را سرعت بخشد.

خواص گیاه آلوئه‌ورا

این گیاه که اصالتی آفریقایی دارد، علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی هم دارد و در بهبود زخم و سوختگی و قرمزی پوست اثرگذار است البته متخصصان معتقدند که برای تأثیرگذاری روی پوست باید فرآوری شود. خوردن میوه‌ آن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آنها تأثیر زیادی روی سلامت و شادابی پوست دارد. آب آلوئه ورا یک نوشیدنی حاوی ریز مغذی‌های مختلف، ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسید آمینه و سایر عناصر و املاح مهم و حیاتی برای بدن است که نه تنها به دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می‌کند بلکه در رفع یبوست هم موثر است.

آب آلوئه ورا سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی روزانه ما حاوی موادی است که موجب خستگی و فرسودگی می‌شوند در حالی که مصرف روزانه این آبمیوه حس سلامتی را افزایش می‌دهد، سطح انرژی بدن را افزایش داده و وزن بدن را در حد سلامتی نگه می‌دارد.

این آبمیوه در بازسازی سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد. آب آلوئه ورا برای افرادی که دچار اختلالات مزمن سیستم ایمنی هستند بسیار مفید است و گلبولهای سفید خون را برای مبارزه با ویروس‌ها تحریک می‌کند. آب آلوئه ورا خاصیت سم‌زدایی دارد. این نوشیدنی یک کمک مهم و طبیعی برای سم زدایی از بدن است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.