×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سنتز نانوکاتالیست بر پایه‌ یک گیاه دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، کاتالیست‌ها اعضای جدایی‌ناپذیر صنایع تولید مواد شیمیایی هستند. بخش اعظمی از این مواد از خارج کشور وارد می‌شوند که این موضوع موجب خروج ارز از کشور می شود. ازاین‌رو تولید داخلی کاتالیست‌ها می‌تواند صرفه‌جویی ارزی چشمگیری به دنبال داشته باشد.

دکتر آتنا نعیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه جیرفت، ضمن اشاره به گیاهان خودرو به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد هزینه‌های اضافی و صدمه به محصولات کشاورزی، هدف از انجام این طرح را استفاده از گیاهان خودرو جهت تولید یک نوع کاتالیست عنوان کرد.

وی ادامه داد: استفاده از یک منبع طبیعی جهت استخراج سلولز به‌عنوان پایه‌ کاتالیست در درجه‌ اول موجب کاهش قابل‌توجه هزینه‌ سنتز شده‌ و در درجه‌ دوم کاهش آلودگی زیست‌محیطی را در پی داشته‌است. از سوی دیگر کاتالیست سنتز شده قابل بازیافت و از فعالیت و گزینش پذیری بسیار بالایی برخوردار است.

نعیمی با بیان اینکه این پژوهش در دو فاز انجام شده‌است، گفت: در فاز اول یک میکروکامپوزیت حاوی نانوذرات نقره بر پایه‌ سلولز طبیعی جهت تبدیل الکل‌ها به آلدئیدها و کتون‌ها سنتز شده‌است. در فاز دوم با حرارت‌دهی این میکروکامپوزیت در حضور یک گونه گیاه دارویی، یک نانوکامپوزیت متشکل از اکسید مولیبدن و نقره سنتز شد که کاربردهایی در صنایع خودروسازی خواهد داشت.

وی در تشریح جزئیات مراحل انجام طرح گفت: در مرحله‌ اول میکروبلورهای سلولز از گیاه خودروی گلرنگ استخراج شده و یک ترکیب شیف بیس از مولیبدن (MoSMC@MC) بر روی آن تثبیت شد. در ادامه بیوپلیمر (Ag/MoSMC@MC) در حضور عصاره‌ لوبیای درختی سنتز شده و توسط روش‌های مشخصه‌یابی میکروسکوپی و طیف‌سنجی موردبررسی قرار گرفت. پس از بررسی‌های مربوط به مشخصه یابی، عملکرد کاتالیستی آن ارزیابی شد. در نهایت کاتالیست استفاده شده تحت شرایط دمای بالا تجزیه شده و نانوکامپوزیت MoO۳/Ag حاصل شد.

دکتر آتنا نعیمی- عضو هیأت علمی دانشگاه جیرفت- و دکتر سید ضیا محمدی و اسما سدری- عضو هیأت علمی و دانش آموخته‌ی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور کرمان- در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند. نتایج این کار، در مجله‌ی Carbohydrate Polymers با ضریب تأثیر ۵.۱۵۸ ( جلد ۱۹۹، سال ۲۰۱۸، صفحات ۲۳۶ تا ۲۴۳) به چاپ رسیده‌است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.