×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید بذر جدید بابونه با افزایش ۵۰ درصدی ترکیبات ضد التهابی آن

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاهان دارویی یکی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی ایران هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح می‌توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال‌زایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

از این رو لزوم تحقیقات همه جانبه و بهره برداری صحیح از این گیاهان به ویژه در شرایطی که استفاده جهانی از گیاهان دارویی در صنایع آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی این گونه شتاب گرفته است، لازم و ضروری است.

بر این اساس یکی از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه قم بر پایه دانش و تجربه خود اقدام به توسعه کشت این گیاهان کرد که برای این منظور با کشت پایلوت برخی گیاهان دارویی فعالیت خود را شروع و در سال ۸۹ کشت وسیع گیاه دارویی “بابونه” را اجرایی کرد.

گیاه دارویی بابونه یکی از گونه‌های مهم و بسیار پرمصرف است و این محققان در این مطالعات موفق به تولید بذر گیاه بابونه رقم “کامومیل” شدند.

این رقم علاوه بر اینکه بیشتر خواص مورد انتظار در بابونه شیرازی را دارد، مواد موثره دارویی آن بالاتر است و دارای چند ماده دارویی دیگری است که خواص درمانی منحصر به فردی را به بابونه chamomilla(آلمانی) داده است.

گل‌های بابونه chamomilla پس از خشک شدن از “نهنج” (انتهای شاخه که از قسمت‌های گل نگاهداری می‌کند) جدا شده و می‌ریزند و به حالت پودر در می‌آیند.

یکی از ویژگی‌های خاص این گیاه اسانس آبی رنگ آن است که ماده‌ای به نام “کامازولن” که یک ترکیب ضد التهاب بسیار قوی است، عامل این رنگ آبی اسانس به شمار می‌رود.

بابونه آلمانی دارای خواص متعددی است که می‌توان آن را “داروخانه دردها” نامید و برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن بهره برد. بابونه chamomillaدر اروپا و آمریکا به صورت چای بابونه مصرف بسیار گسترده‌ای دارد.

این گونه گیاه دارویی آرام بخش اعصاب، مغز، معده و روده و تقویت آنها است. اشتهاآور، ادرار آور قوی و کاهنده قند خون در بیماران دیابتی، ضد تب و لرز، ضدانگل، ضدیبوست، ضد سردرد و سنگ مثانه از دیگر اثرات گیاه دارویی بابونه کامومیل است.

در این مطالعات پژوهشگران موفق به ارتقای کیفی محصول با بالا بردن ترکیبات دارویی و خصوصیات فیزیکی آن نسبت به محصول موجود در بازار شدند، به گونه‌ای که ترکیب کامازولن که یک ترکیب بسیار مهم در بابونه است، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته که این امر ناشی از رعایت اصول تولید و مدیریت علمی با رعایت استانداردهای تولید محصول سالم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.