×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد. از قدیم شنیده ایم که موادی مثل سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه لثه توصیه شده است که روش تهیه معجون های تسکین دهنده ی درد دندان و از بین بردن عفونت دندان را در این بخش از سلامت نمناک برایتان خواهیم گفت.

رفع عفونت دندان طب سنتی

علل عفونت دندان و راه های خانگی درمان آن

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان که به آن دندان آبسه نیز میگویند، یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف دندانی که دچار عفونت و تورم شده است، به کار می رود. هنگامی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، باکتری در دندان ها، لثه ها و مغز استخوان ایجاد بی نظمی می کند، که پالپ و آب را احاطه کرده و موجب تورم و ایجاد آبسه می شود.
علل شایع عفونت دندان چیست؟

تاثیر بهداشت دهان در عفونت دندان:

اگر دندان هایتان را به درستی تمیز نکنید. پلاک غذا روی دندان، یک محیط مطلوب برای رشد باکتری ها را تشکیل می دهد.

عفونت دندان به علت پوسیدگی دندان:

افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند، دچار عفونت دندان می شوند. هنگام پوسیدگی، باکتری ها در دندان ها، لثه ها و پالپ تجمع میکنند و موجب آبسه می شوند.

علت عفونت دندان

بررسی علل عفونت دندان

ترومای دندان دلیل عفونت دندان:

هنگامی که یک دندان می شکند، مینای دندان آسیب پذیر و شکننده می شود، باکتری ها می توانند در حفره های که باعث پوسیدگی دندان می شوند، دخالت کنند از این رو، عفونت می تواند به ریشه دندان گسترش یابد.

عفونت دندان:

عفونت باعث ایجاد یک لاتکس (بافت مرده، سلول های زنده یا مرده و سلول های سفید خون) و تورم بافت ها می شود. این پدیده سبب درد دندان می شود.اگر دندان تخریب شده باشد، ممکن است دیگر آسیب نبیند، اما عفونت هنوز فعال است و همچنان به گسترش و نابود کردن بافت ها ادامه می دهد.

عفونت دندان با رژیم غذایی:

مصرف مقدار زیادی شکر، موجب از بین رفتن دندان میشود و می توانند موجب آبسه دندان یا عفونت شوند.

سیستم ایمنی ضعیف علت عفونت دندان:

افرادی که از دیابت رنج می برند، یا افرادی که از درمان رادیویی سرطان استفاده می کنند، یا سایر مشکلات پزشکی دارند ،بیشتر احتمال دارد خطر ابتلا به آبسه دندان را افزایش دهند.

رژیم غذایی غلط و عفونت دندان
علت های متفاوت عفونت دندان

علائم عفونت دندان چیست؟

اگر می خواهید عفونت دندان را با داروهای خانگی درمان کنید، باید علائم را سریعا تشخیص دهید ،که شامل موارد زیر است:

دندان و لثه درد از علائم عفونت دندان:

این علائم قابل تشخیص ترین نوع از عفونت دندان است.التهاب، می تواند درد پایدار ایجاد کنداین درد هنگام جویدن افزایش میابد . این درد می تواند موجب بی خوابی شود.

حساسیت به غذاهای گرم و سرد از نشانه های عفونت دندان:

موقع خوردن غذای سرد و گرم دندان دچار درد میشود و بیمار احساس طعم تلخ در دهان میکند.

هالیتوزیس در عفونت دندان:

نفس بوی بد میگیرد. این نشانه نباید صرفا به دلیل بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، بلکه به علت آبسه دندان است.التهاب عفونت است ،که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

عفونت دندان و لایه سفید در اطراف ریشه:

در صورتی که سطح اطراف دندان ها قرمز شود، همراه با لاتکس سفید، خطر ابتلا به آبسه دندان تا ۹۰٪ افزایش میابد.

تب و سردرد در عفونت دندان:

وقتی دچار التهاب و تب شدید میشوید، نشان میدهد عفونت در سطح بسیار جدی قرار دارد ، همراه با تب احساس خستگی میکنید، گره های لنفاوی در گردن ظاهر می شود .

تورم صورت، گونه ها و گردن در عفونت دندان:

رشد عفونت نقاط دیگر صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تورم دیگر نقاط می شود.

علائم عفونت دندان
نشانه های عفونت دندان

نسخه پیشنهادی با عنوان درمان و از بین بردن آبسه و عفونت دندان با یک معجون جادویی

۱٫ عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی ۳ بار تکرار کنید.

۲٫ غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.

۳٫ برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید.

۴٫ برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

۵٫ برای از بین رفتن عفونت‎ در دهان و دندان می‎توان یک قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره سرکه مخلوط کرده و روی لثه‎ و دندان ها مالید.

۶٫ استفاده از نمک به صورت کشیدن روی لثه و دندان بسیار خوب است، مداومت به این کار مفید است و می تواند کمک کننده باشد, در مورد نمک هم مقالات متعددی بیان شده که فوق العاده است.

۷٫ تورم لثه را می توان با جوشانده هلیله به صورت مضمضه یا پاشیدن پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق بهبودی بخشید و یا آب برگ تاجریزی ، بارهنگ ، آب برگ خرفه را در دهان نگهداشته و خارج کنند و یا سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده مضمضه نمایند اگر ورم بهبودی نیافت می توان تخم ریحان یا تخم مرو یا تخم تمرهندی را سائیده در آب اسپرزه ریخته روی قسمت متورم بمالند.

بهترین درمان های خانگی و گیاهی برای رفع عفونت دندان

بعد از معرفی چند معجون جادویی در ادامه این بخش از درمان عفونت دندان در سلامت نمناک به سراغ نسخه های طب سنتی که در کشورهای مختلف رایج است می رویم.
۱٫ درمان عفونت دندان با آب گل داوودی:

گل داودی نباید برای ما عجیب باشد. فقط یک گل نیست و دارای خواص درمانی می باشد.از دو نوع تازه و خشک آن به عنوان جای استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده فعال در روغن اسانس گل داودی دارای خواص ضد حساسیت، ضد التهابی و ضد باکتری است.
گل را داخل آب قرار دهید،آب را فشرده کنید و بنوشید.
۲ تا ۳ بار در روز به مدت ۱ ماه این کار را ادامه دهید.
گل داوودی

گل داودی برای عفونت دندان

۲٫ سیر برای عفونت دندان:

سیر یک غذای خوشمزه و محبوب در بین مردم است.یک بزرگسال سالم می تواند در حدود ۴ حبه سیر در روز مصرف کند، هر گل سیر معادل ۱ گرم است. سیر را به هر شکلی میتوانید استفاده کنید، آرد شده، سیر خام، پخته شده، روغن سیر و غیره. همه آنها مزایای بهداشتی شگفت آور را ارائه می دهند.

سیر بسیار ضد عفونی کننده است. ترکیب سیر حاوی بسیاری از آنتی بیوتیک ها است، آلیسین به مبارزه با ویروس و باکتری های بیماری زا کمک می کند.

پوست سیر را کنده و ساقه های سیر را بشویید.
یک تا دو حبه سیر تازه را به مدت ۳۰ ثانیه در دندان آلوده قرار دهید.
سپس دهان را بشویید و برای از بین رفتن بوی بد دهان از روغن گل میخک استفاده کنید.
احتیاط: سیر یک ادویه معمولی است که برای تأثیر مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده است.

اما اگر خوردن سیر به درستی انجام نشود، می تواند خطرات سلامتی را به همراه داشته باشد:

خطر مسمومیت: این احتمالا جدی ترین خطر است که می توانید هنگام خوردن سیر با آن مواجه شوید.

این نوع مسمومیت موجب درد معده و در نهایت مرگ میشود. بر این اساس، خطر مسمومیت با سیر اغلب زمانی اتفاق می افتد که سیر در روغن در دمای اتاق مانده باشد یا به مدت طولانی در یخچال نگهداری شود.

عوارض جانبی با داروهای تجویزی: سیر می تواند با داروهای تجویزی خاص، به ویژه برخی از ضد انعقادها استفاده شده و در طول عمل جراحی دخالت کند.

علل آلرژی به سیر: مانند بسیاری از غذاهای دیگر، برخی افراد ممکن است به سیر آلرژی داشته باشند . اگر حساسیت جزئی رخ دهد، سیر باعث سوزش، نفخ و غیره می شود. اگر جدی تر باشد، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. وقتی مشکوک به آلرژی است، باید با متخصص آلرژی غذایی مشورت کنید.

آلیسین در سیر باعث تحریک و یا حتی صدمه به دستگاه گوارش می شود. بنابراین، فقط مقدار کمی از آن را مصرف کنید، به خصوص سیر خام.

رفع عفونت دندان با سیر

سیر برای عفونت دندان و احتیاط های آن

۳٫ زنجبیل برای درمان عفونت دندان:

زنجبیل یک ادویه است که برای پخت غذا استفاده میشود . نه تنها بوی غذا را کاهش می دهد، بلکه بسیاری از مواد مضر بالقوه مواد غذایی را نیز کاهش می دهد. زنجبیل حاوی ارزش تغذیه ای و پزشکی است. زنجبیل ضد باکتری است، بنابراین می تواند عفونت، و زخم های کوچک را درمان کند. قرمزی و تورم که به طور مستقیم با وضعیت دندان درد مرتبط است را نیز کاهش میدهد.

درمان عفونت دندان با زنجبیل بسیار ساده است؛ شما فقط باید روش های زیر را انجام دهید:

یک زنجبیل تازه بگیرید.
پوست زنجبیل را نکنید فقط با آب آن را بشویید.
زنجبیل را به تکه های کوچک تقسیم کنید.
بر روی دندان آلوده بریزید
یا با آب زنجبیل دهان را بشویید .
یا قبل از خواب به مدت ۵ دقیقه زنجبیل را بجوید.
روند را از ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید.
چای زنجبیل برای عفونت دندان:

اگر نمیتوانید جویدن قطعات تازه زنجبیل را تحمل کنید، چای زنجبیلی تهیه و بنوشید.

زنجبیل برای دندان

رفع عفونت دندان با زنجبیل

۴٫ رفع عفونت دندان با پاپایا:

پاپایا دارای ارزش های تغذیه ای و همچنین اثر محافظت کننده سلامت است. با وجود ویتامین C و A در پاپایا، آنها می توانند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

اثر ضد التهابی پاپایا بهتر از دو ترکیب پاپائین و چیپاپائین موجود در آن است. این دو نوع آنزیم ها هستند که پروتئین را هضم می کنند، التهاب را کاهش می دهند و جراحت را درمان می کنند. قسمت های زیادی از پاپایا وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در آن برگ های جوان پاپایا اثرات قابل توجهی در کاهش عفونت دندان و مهار رشد باکتری ها دارد که مدت ها به عنوان یک درمان محلی مورد استفاده قرار گرفته است .

یک پاپایا کوچک و سبز را آماده کنید
آن را برش دهید، تا رزین را بدست آورید.
پنبه را با رزین خیس کنید.
آن را به مدت ۱۰ دقیقه در محل درد دندان قرار دهید.
احتیاط: اگر چه خوردن پاپایا برای سلامتی مفید است، زیرا غنی از مواد مغذی است. اما برخی از عوارض جانبی مصرف پاپایا به خصوص برای زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرد. همانطور که در بالا ذکر شد، رزین پاپایا در درمان دندان درد آلوده اثبات شده است. اما اگر به صورت شفاف رزین را ببلعید، بسیار خطرناک است زیرا رزین باعث منقبض شدن رحم می شود که منجر به زایمان زودرس می شود.

درمان عفونت دندان با عسل

پاپایا مفید برای عفونت دندان

۵٫ عسل برای رفع عفونت دندان:

این فکر که عسل می تواند عفونت دندان را درمان کند عجیب است؛ به خصوص وقتی که باکتری ها برای زنده ماندن و زیاد شدن نیاز به شکر دارند. با این حال، عسل می تواند رشد باکتری های پلاک و مقدار اسید تولیدی آن را کاهش دهد. بنابراین عسل خالص غذای ضد پوسیدگی دندان است.

چگونه از عسل برای درمان و پیشگیری از عفونت دندان استفاده کنیم؟

هر بار که از خواب بیدار میشوید، یک لیوان آب گرم آماده کنید.
۲ قاشق غذاخوری عسل و پودر دارچین را در آب گرم بریزید،
مخلوط کنید و سپس استفاده کنید.
احتیاط: اگر از عسل برای درمان عفونت دندان استفاده می کنید، باید به طور مداوم به کار خود ادامه دهید تا کارآیی بالایی داشته باشد. و به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از این مخلوط با آب گرم دهان را بشویید .

۶٫ رفع عفونت دندان با کمپرس سرد:

قرار دادن یخ در دهان ممکن است وضعیت عفونت دندان را کاهش دهد. همچنین تورم و درد را کاهش می دهد. آنچه شما باید انجام دهید این است:

بسته یخ را در یک حوله قرار دهید.
آن را به مدت ده دقیقه در خارج از دهان قرار دهید.
در صورتی که احساس می کنید خیلی سرد است، بسته یخ را بردارید.
کمپرس سرد

بهبود درد عفونت دندان با کمپرس سرد

۷٫ چای کیسه ای برای درمان عفونت دندان:

نوشیدن چای زیاد باعث می شود که دندان ها رنگ و لکه بگیرند، اما همه نمی دانند استفاده از کیسه های چای در درمان بیماری های دندانی مفید است. برای درمان عفونت دندان با استفاده از این روش، به سادگی مراحل زیر را انجام دهید:

چای کیسه ای را در آب گرم قرار دهید.
اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
چند ساعت یا یک شب کیسه چای را روی ریشه آلوده قرار دهید.
دهان خود را با یک محلول نمکی آب گرم شستشو دهید.
چندین هفته تکرار کنید.
۸٫ درمان عفونت دندان با روغن زیتون:

ما معمولا از روغن زیتون برای صافی مو و سفیدی پوست استفاده می کنیم . علاوه بر این، آبسه دندان را درمان می کند. ترکیب روغن زیتون همراه با روغن گل میخک، اثر غیرمنتظره خواهد داشت، زیرا دارای خواص ضد التهابی است.

۵۰ میلی لیتر روغن زیتون و ۱۰۰ میلی لیتر روغن گل میخک را آماده کنید.
دو روغن را با هم ترکیب کنید.
توپ پنبه ای را به روغن آغشته و بر روی دندان قرار دهید.
هر بار که درد اتفاق می افتد، فرآیند را ۳-۴ بار در روز تکرار کنید، این باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید.
روغن زیتون

روغن زیتون خارق العاده برای عفونت دندان

۹٫ پاپر برای عفونت دندان:

پاپر، نه تنها یک ادویه معمولی است بلکه یک درمان بسیار موثر برای درمان عفونت دندان می باشد.

این نوع سبزی حاوی روغن اساسی به نام بنزیل سدیم است که بسیار ضد باکتری است، باعث کاهش التهاب می شود و به طور موثر درد دندان را کاهش می دهد.

دو روش برای استفاده از پاپر وجود دارد:

روش ۱:برگ پاپر:

پنج برگ پاپر را بشویید .
عصاره برگ را گرفته و در یک کاسه بریزید و یک قاشق نمک به آن اضافه کرده و هم بزنید.
خمیر را برای آب خالص فیلتر کنید
روش ۲:ریشه پاپر:

عصاره ۵ ریشه پاپر را گرفته در کاسه ریخته به آن نمک اضافه کنید.
از یک توپ پنبه ای استفاده کرده در محلول آن را خیس کنید.
روی دندان عفونی قرار دهید.
پاپر برای دندان

درمان عفونت دندان با برگ پاپر

۱۰٫ زردچوبه برای عفونت دندان:

زردچوبه اغلب به عنوان یک دارو گیاهی شناخته می شود که به زنان کمک می کند زیباتر شوند و یا برخی از بیماری های دستگاه گوارش، استخوان ها را درمان میکند … با این وجود درمان عفونت دندان با زردچوبه به خوبی شناخته نشده و کاربردی نیست.

دارای خواص ضد درد و مهار باکتری است، به طوری که زردچوبه نیز به عنوان راهی برای کاهش عفونت دندان درد در خانه به سرعت اعمال می شود.

زردچوبه بسیار خوش خیم است و عوارض جانبی را به همراه ندارد. عنصر اصلی زردچوبه، کورکومین است،که ضد میکروب و ضد عفونی کننده می باشد و قابل مقایسه با بسیاری از آنتی بیوتیک ها است.

کورکومین یک دارویی است که می تواند حفره ها را از بین ببرد. برای استفاده از زردچوبه به عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای عفونت دندان، می توانید از روش زیر استفاده کنید:

روش ۱:

پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید.
کامپوزیت را روی دندان آلوده اعمال کنید.
تا زمانی که درد رفع شود
دهان را با آب بشویید
روش ۲:

زردچوبه تازه بگیرید.
پوست زردچوبه را پاک کنید و با آب آشامیدنی بشویید.
زردچوبه را به تکه های کوچک برش دهید.
تقریبا یک هفته در الکل قرار دهید و بعد مصرف کنید.
از این مخلوط ۲-۳ بار در روز برای از بین بردن درد دندان استفاده کنید.
روش ۳:

پودر زردچوبه خشک را به طور مستقیم به پوسیدگی دندان اعمال کنید.
زردچوبه برای دندان درد

خاصیت زردچوبه برای رفع عفونت دندان

۱۱٫ درمان عفونت دندان با نمک:

نمک دارای کاربرد فراوان است، یکی از آن کاهش التهاب و ضدعفونی کننده موثر است.

روش ۱:شستشوی دندان با آب نمک برای عفونت:

نمک کمی را با آب گرم مخلوط کنید.
و به مدت ۲ دقیقه دهان را بشویید.
علاوه بر از بین بردن پوسیدگی دندان، استفاده مداوم دندان ها را سالم و تمیز نگه می دارد و باکتری هایی را که روی سطح دندان وجود دارد حذف می کند.

روش ۲:نمک با زنجبیل برای رفع عفونت دندان

نمک و زنجبیل توانایی مهار بسیاری از انواع باکتری ها را دارند، بنابراین ما باید هر دو را در درمان عفونت دندان ترکیب کنیم. چطور انجام دهیم:

زنجبیل را به یک حالت سس و خمیری تبدیل کنید.
کمی نمک را به آن اضافه کنید.
این مخلوط را بر روی یک پارچه بگذارید.
آب این محلول را گرفته و بر روی دندان اعمال کنید.
عادات غذایی را تغییر دهید

غذاهایی که دارای فیبر، ویتامین ها و کلسیم، به خصوص ویتامین C است را مصرف کنید. ویتامین C نقش بسیار مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری دارد.

افرادی که با ویتامین C به میزان کافی تامین می شوند، دارای یک سیستم ایمنی سالم تر هستند. از این رو، افزایش ویتامین C با مصرف سبزیجات، میوه ها برای همه ضروری است. قبل از رفتن به رختخواب،از خوردن مواد شیرین خودداری کنید، زیرا این نوع غذاها می توانند محیط مطلوب برای رشد باکتری ها ایجاد کنند.

به طور مرتب هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید، تا از وضعیت دندان های خود باخبر شوید.

معیانه دندان

چکاپ سالیانه ۲ بار توسط پزشک برای جلوگیری از عفونت دندان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.