×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استحصال عرق از گیاه بادرشبو در سرتاسر ارومیه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از  ایرنا بادرشبو گیاهی یکساله است که در سطح وسیعی از ارومیه و چند شهر دیگر آذربایجان غربی از جمله خوی و نقده کشت می شود و نباید آن را با گیاه چندساله بادرنجبویه (از خانواده نعناع) اشتباه گرفت.

امروزه در هنگام استحصال عرق بادرشبو، مقداری اسانس نیز از آن اخذ می شود که مهمترین ترکیبات آن ‘سیترال’ و ‘استات ژرانیل’ است؛ عرق بادرشبو آرام بخش و اشتهاآور بوده و اواخر مرحله گلدهی و هنگامی که یک سوم گل ها سبز رنگ باشد، بهترین زمان برای برداشت این محصول و عرق گیری آن است.

اسانس بادرشبو نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و از آن علاوه بر مداوای دل درد، در صنایع غذایی و نوشابه سازی و صنایع بهداشتی و آرایشی نیز استفاده می شود.

به گفته مردم محلی از هر تن بادرشبو یک تا یک و نیم لیتر اسانس استحصال می شود که بیشتر آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

عرق گیری از این گیاه دارویی فرصتی برای تقویت تعاملات اجتماعی بانوان و اعضای خانواده در جای جای ارومیه ایجاد می کند اما این دور هم بودن ها در روستای ‘کورانی’ واقع در ۲۰ کیلومتری شهر ارومیه همه گیرتر است.

بانوان این روستا بیشتر محصول بادرشبو را خودشان تولید می کنند و برای صرفه جویی در مصرف آب، عرق گیری را در کنار رودخانه انجام می دهند تا آب شرب را هدر ندهند و برای گرم کردن دستگاه سنتی عرق گیری و دیگ از هیزم استفاده کنند.

یک بانوی ۶۰ ساله از اهالی روستای ‘کورانی’ ارومیه، عرق گیری را تفریحی برای بانوان این روستا می داند و معتقد است که عرق گیری از بادرشبو کسب و کار خانگی مناسبی برای اهالی است.

نرگس محمدزاده، تمرین کمک به همنوعان، تقویت روحیه همکاری و انتقال شیوه سنتی عرق گیری به دختران و نوعروسان را از مزایای دیگر این دورهمی های محلی به شمار می آورد؛ به گفته وی در این دوهمی ها مشکلات مالی برخی از بانوان روستایی نیز شناسایی و با مشارکت اهالی رفع می شود.

وی با اشاره به اینکه بادرشبوی خوب باید عطر و طعم مطلوبی داشته باشد، اضافه کرد: عرق استحصالی برای سرد شدن باید در یک دیگ یا قابلمه ریخته شده و روی آن دستمالی پاک و تمیز انداخته شود تا عرق گرم بوی خود را حفظ کند و بخار نداشته باشد.

این بانوی روستایی ادامه داد: این عرق ها در ظروف شیشه ای ۲ تا سه لیتری به زبان محلی با عنوان ‘بشلیق’ نگهداری می شود و حتی درب آن را با خمیر محکم می کنند تا عطر آن محفوظ بماند. وی با بیان اینکه بانوان روستایی در مراسم عقد و عروسی و اعیاد اغلب به جای نوشابه و آب میوه های صنعتی کام میهمانان را با شربت بادرشبو شیرین می کنند، ادامه داد: زنان روستا برای عیادت از بیماران هم عرق بادرشبو را به عنوان تحفه می برند.

این بانوی روستایی گفت: تهیه فالوده و بستنی با عرق بادرشبو و خاکشیر و انواع دسر با شربت آن نیز از خلاقیت های بانوان ارومیه ای است. وی افزود: اغلب عرق تولیدی بانوان روستا به عنوان سوغات به سایر شهرهای استان ارسال می شود یا گردشگرانی که به این روستا برای گشت و گذار و ماهی گیری می آیند، آن را از روستاییان خریداری می کنند.

مریم نوزاد، کارشناس طب سنتی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بادرشبو با بادرنجبویه تفاوت دارد و از عرق بادرشبو به عنوان تقویت کننده قلب و آرام بخش استفاده می شود. وی اظهار داشت: گیاه بادرشبو علاوه بر آن دارای خواص اشتهاآور و ضد نفخ است و امروزه به علت خواص دارویی و مزیت های اقتصادی در شرایط مزارع آبی نیز کشت می شود.

عزیز امانی، معاون باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال ۷۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته است و از این اراضی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول برداشت می شود. مدیر جهاد کشاورزی ارومیه نیز بیان کرد: همزمان با فرا رسیدن مرداد ماه، استحصال عرق از گیاه بادرشبو در ارومیه آغاز می شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه می یابد.

اسکندر علیزاده، بیان کرد: پارسال سطح زیر کشت بادرشبو ۱۰۰ هکتار بوده و امسال به علت رعایت تناوب کشت این میزان به ۷۰ هکتار کاهش یافته است. وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ واحد عرق گیری صنعتی در استان فعال است، گفت: هر چند بادرشبو گیاه اختصاصی آذربایجان غربی و به خصوص ارومیه است اما در برخی از استان های دیگر هم به صورت محدود کشت می شود.

رضا کریمی از عرضه کنندگان مستقیم گیاه بادرشبو در ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال بادرشبو در بازار با کمبود مواجه است و هر کیلوگرم از آن قیمتی بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ هزار ریال دارد. وی با تاکید بر اینکه این گیاه آفت ندارد، اضافه کرد: علف سِس (با نام علمی Cuscuta) یا پیچنده به دور بادرشبو تنها آفت این گیاه دارویی است که می تواند به آن خسارت بزند و قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد. این کشاورز افزود: قیمت این محصول اغلب در آخر هفته به علت استقبال خانواده ها از عرق گیری در ایام تعطیل افزایش می یابد و هم اکنون هر لیتر عرق بادرشبوی خالص بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال عرضه می شود.

ارزش اقتصادی این محصول سالانه حدود ۱۰ میلیارد ریال تخمین زده می شود اما با تولید صنعتی، بسته بندی مناسب و ببازاریابی می توان این میزان را افزایش داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.