×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت بیش از ۱۲۵ شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دستاوردهای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و با حضور مهندس علی ابراهیمی مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و دبیر کارگروه تخصصی فناوری و کارآفرینی به روی آنتن رفت.

علی ابراهیمی در آغاز با بیان اینکه سرزمین ایران از نظر تنوع گیاهان جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد، گفت: بر اساس پژوهش هایی که انجام شده است، بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم که از این تعداد، ۲ هزار و ۴۰۰ گونه دارویی، عطری و ادویه ای و همچنین آرایشی و بهداشتی است. بنابراین پتانسیل خوبی در حوزه گیاهان دارویی داریم به ویژه اینکه این گیاهان در صنعت و ایجاد اشتغال جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر اتفاقات بسیار جالبی افتاده است؛ در نقشه جامع علمی کشور، گیاهان دارویی در اولویت های بند الف قرار گرفته است یعنی بیش از ۱۰۰ دانشمند فعالیت کرده اند و جایگاه گیاهان دارویی را ارتقاء داده اند. همچنین در این ارتباط، سند گیاهان دارویی و طب ایرانی و سنتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و با تصویب این سند خدمات قابل ملاحظه ای توسط ستاد ارائه شده است.

مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اینکه این ستاد متشکل از سازمان ها و وزارت خانه ها و نهادهای همکار است، اظهار داشت: تمام سازمان ها در این ستاد مشارکت دارند و کار ستاد نیز در این زمینه هماهنگی است و تمام پتانسیل های بالقوه و بالفعل مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس رسالت هایی که از جانب سند چشم انداز به دوش معاونت علمی ریاست جمهوری است، باید گیاهان دارویی را با فناوری همراه کنیم و بر اساس مفاد صریح این سند، احتمام به مدیریت دانش از وظایف اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این زمینه نیز موفقیت های خوبی کسب کرده ایم.

دبیر کارگروه تخصصی فناوری و کارآفرینی از تهیه نقشه راه گفت و عنوان کرد: حدود ۷ سال قبل، زمانی که ستاد تشکیل نشده بود، جشنواره های علم و عمل را برگزار می کرد و در آن زمان تنها چند غرفه ایجاد کردیم اما امسال، سه جشنواره ملی را در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار کردیم.

وی درباره وضعیت بازار گیاهان دارویی و طب سنتی ابراز داشت: در حال حاضر ۱۲۵ شرکت دانش بنیان در این زمینه فعالیت می کنند. همچنین در آخرین جشنواره ای که در این زمینه برگزار کردیم، ۲ هزار و ۴۰۰ محصول ارائه شده است. تعداد شرکت های خصوصی که در جشنواره حضور داشتند با رشد قابل توجه از ۲۰۰ شرکت به ۴۸۹ شرکت رسیده است که در کنار رشد فن بازارها، نشان از وضعیت رو به رشد توجه به گیاهان دارویی و طب سنتی دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.