×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خصوصیات حفاظت خونی و حفاظت کلیوی عصاره اتانولی گیاه بابونه (Anthemis odontostephana Boiss) در موش های سوری القاء شده با استرپتوزوتوسین

مقاله: خصوصیات حفاظت خونی و حفاظت کلیوی عصاره اتانولی گیاه بابونه (Anthemis odontostephana Boiss) در موش های سوری القاء شده با استرپتوزوتوسین

محمد مهدی زنگنه*

دانشگاه رازی

چکیده:

مقدمه: استفاده از گیاهان، قدیمی ترین روش بشر برای درمان بیماری های مختلف می باشد. امروزه گرایش به استفاده از گیاهان دارویی با اثرات جانبی کمتر از داروهای شیمیایی برای درمان دیابت افزایش یافته است. گیاه بابونه (Anthemis odontostephana Boiss)، اخیرا  به عنوان یک عامل آنتی اکسیدانت، ضدالتهاب و ضدمیکروب شناخته شده است.

هدف: در مطالعه اخیر، خصوصیات حفاظت خونی و حفاظت کلیوی عصاره اتانولی گیاه بابونه  مورد ارزیابی قرار گرفته است.

روش بررسی: در این مطالعه، ۷۰ موش سوری استفاده شد. دیابت به صورت تجربی با دوز ۶۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی در ۶۰ موش سوری القاء شد. موش های سوری با قندخون سرمی بیش از ۲۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر به عنوان دیابتی در نظر گرفته شدند. بعد از سه روز، موش های سوری به صورت تصادفی در ۷ گروه تقسیم شدند. گروه های I و II به ترتیب به عنوان گروه های کنترل غیردیابتی و دیابتی درمان نشده به کار گرفته شدند. گروه III گلی بنکلامید را با دوز ۳۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به صورت خوراکی دریافت کردند. به گروه هایIV، V، VI، VII به ترتیب عصاره ی اتانولی گیاه بابونه با دوزهای ۱۰، ۳۰، ۹۰ و ۲۷۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به مدت ۲۰ روز به صورت خوراکی داده شد. در روز بیستم، موش های سوری تشریح شدند و نمونه های خون و کلیه برای آنالیز پارامترهای خون شناسی و آسیب شناسی از آن ها گرفته شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی Duncan تحلیل شدند.

نتایج: درمان روزانه موش های سوری دیابتی با دوزهای مختلف عصاره اتانولی گیاه بابونه به ویژه دوز ۲۷۰، در مقایسه با گروه کنترل دیابتی درمان نشده به طورمعنادری سطوح قندخون را کاهش و پارامترهای مربوط به گلبول قرمزخون، پلاکت و گلبول های سفیدخون را بهبود بخشید. همچنین در کلیه ی موش های سوری درمان شده با عصاره اتانولی گیاه بابونه به خصوص دوز ۲۷۰، در مقایسه با گروه کنترل دیابتی درمان نشده بهبودی قابل توجهی دیده شد.

نتیجه گیری: بر طبق نتایج به دست آمده، عصاره ی اتانولی گیاه بابونه به ویژه دوز ۲۷۰ آن، می تواند تغییرات مربوط به پارامترهای خون شناسی و قندخون ناشتایی را بهبود و از تخریب کلیه در موش های سوری دیابتی شده با استرپتوزوسین جلوگیری کند. آن به نظر می رسد که عصاره اتانولی گیاه بابونه می تواند به عنوان مکمل یا داروی ضددیابتی برای درمان دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.