×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طبابت عطارها جرم محسوب می شود

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بسیاری از سودجویان و متخلفان با ایجاد سایت اینترنتی و کانال‌های تلگرامی و انتشار مطالب غیرعلمی و مخالف با سیاست‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور، اقدام به تبلیغات غیرقانونی با عناوین جعلی، تشکیل جلسات سخنرانی عمومی و بیان مطالبی علیه قوانین مصوب کشوری می‌کنند.

در استان همدان نیز چنین افرادی وجود دارند و با وجود معرفی به مراجع قضایی، ضوابط و احکام را دور می‌زنند و با عناوین جدید در محل‌های جدید مستقر شده و به کارهای غیرقانونی خود ادامه می‌دهند. افرادی که با اتکا به عناوین جعلی مانند استاد دانشگاه، افکار عمومی را فریب می‌دهند تا وجهه طب‌سنتی و داروهای گیاهی را که ریشه در باور مردم دارد را تخریب کنند.

کلاهبرداری و اخذ وجه از مراجعان، خلاف قانون است و انتساب فعالیت‌های غیرقانونی به باورهای اسلامی و قرآنی، اقدام به طبابت و تجویز دارو، برگزاری همایش در نقاط مختلف استان و سخنرانی و توصیه‌های درمانی و تجویز رژیم‌های غذایی برای عموم مردم، بدون داشتن تحصیلات مرتبط از جمله اقدامات مجرمانه‌ای است که توسط برخی افراد سودجو در استان صورت می‌گیرد.

انجام چنین تخلفاتی از سوی افرادی که ظاهری موجه و یا حجره‌های عطاری دارند، شاید بتواند موجب جلب‌نظر عوام مردم جامعه شود اما با توجه به خروجی و نتایج و بازخوردهایی که اینگونه طبابت‌ها در پی دارد، تهدید بزرگی برای طب‌سنتی ایران است.

رسالت اصلی دانشگاه علوم پزشکی، حفظ و حراست سلامت عمومی است. معاونت درمان و دفتر طب‌ایرانی، به منظور مقابله با روند ناصحیح ارائه خدمات درمانی طب‌سنتی در جامعه، اقدام به مقابله و برخوردهای ارشادی با این مشکل کرده که کسب نتایج مثبت در این حوزه نیاز به حمایت و همکاری همه‌جانبه سایر دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان دارد.

معاون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره مداخلات درمانی افراد غیرمتخصص طب‌ایرانی  گفت: وزارت بهداشت در سال‌های اخیر با هدف ارائه خدمات طب‌ایرانی در چارچوب قوانین و ضوابط کشور، دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده است.

دکتر علی گودرزی رویکرد دانشگاه علوم پزشکی در حوزه طب‌ایرانی را بیان کرد و افزود: متخصصانی در طب‌ایرانی داریم که در سطح PHD تحصیل کرده و پس از طی دوره پزشکی عمومی ۴ سال آموزش تخصصی در طب سنتی را گذرانده‌اند.

وی بر برداشتن پایه تحصیلات پزشکی متخصصان طب‌ایرانی تأکید کرد و گفت: این افراد در سطح هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها فعالیت دارند و گروه دیگری از پزشکان عمومی هستند که پس از طی دوره آموزش تخصصی ۲۰۰ ساعته در مدت یک‌سال توسط متخصصان طب‌ایرانی آموزش دیده‌اند و به ارائه خدمات طب سنتی ایرانی می‌پردازند.

گودرزی ادامه داد: سایر افراد متفرقه که در رشته‌های پزشکی تحصیل نکرده‌اند، براساس قانون مجاز به درمان و ارائه خدمات طب‌ایرانی نیستند.

وی عطاری‌ها را مجاز به فروش گیاهان دارویی دانست و تأکید کرد: مغازه‌های عطاری می‌توانند داروهای گیاهی که دارای تأییدیه معاونت غذا و دارو است را به فروش برسانند و اجازه هر گونه فعالیت مشاوره‌ای و تشخیصی را ندارند.

معاون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت افراد غیرمتخصص در حوزه طب‌ایرانی را خلاف مقررات بهداشت و درمان اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اجازه فعالیت به چنین افرادی را نمی‌دهد و طبق قانون با آنان برخورد می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که دفتر طب‌ایرانی دانشگاه علوم پزشکی در راستای اشاعه فرهنگ طب‌ایرانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی در این حوزه و رویکرد مثبتی که در جامعه می‌توان ایجاد کرد، با هم‌افزایی سایر ارگان‌های مرتبط و مشارکت بین‌دستگاهی، اطلاع‌رسانی و معرفی توسط افراد متخصص به اذهان عمومی، زمینه را برای ترویج و توسعه طب‌سنتی امکان‌پذیر است.

گودرزی اضافه کرد: با معرفی ضوابط و مراکز مجاز فعال در حوزه طب‌ایرانی، مردم متوجه خواهند شد که چگونه از این خدمات بهره‌مند شوند تا دچار مشکل نشوند.

وی به معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: گروه طب‌ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای ارتقاء فرهنگ گردشگری سلامت، سلامتکده بدیع‌الحکما را راه‌اندازی کرده و مردم با مراجعه به این مرکز می‌توانند خدمات طب‌ایرانی دریافت کنند.

گودرزی برگزاری دوره آموزش آشنایی با طب‌سنتی برای پرستاران را عنوان کرد و گفت: این دوره نیز توسط متخصصان طب‌ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می‌شود تا موج اطلاع‌رسانی در این حوزه در سطح مراکز درمانی ایجاد شود.

وی درباره عطاری‌هایی که فعالیت ورود به درمان دارند، خاطرنشان کرد: طی جلسات متعدد با رؤسای صنف عطاران و هماهنگی با معاونت غذا و دارو و اداره اماکن بازرسی‌های دوره‌ای که از این‌گونه مراکز دارند، پس از چندین مرتبه تذکر در زمینه متولی بودن وزارت بهداشت برای حفظ سلامت جامعه و ورود غیرقانونی آنان در تشخیص و درمان، برخورد قانونی متناسب با تخلف انجام می‌شود.

معاون نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان وجود افراد متخلف در حوزه طب‌سنتی در استان را تأیید کرد و گفت: مراحل برخورد با این‌گونه افراد توسط کارشناسان و بازرسان در حال پیگیری بوده و با این حال وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری مثبت است.

وی همدان را جزء استان‌هایی دانست که مشکلات زیادی در حوزه مداخلات درمان ندارد و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی با افراد متخلف با دید ارشادی برخورد می‌کند و اقداماتی چون پرورش زالو و موجودات زنده در حیطه وظایف دامپزشکی و جهادکشاورزی است.

در عمارت بدیع‌الحکمای شهر همدان با تجهیز امکانات مورد نیاز پزشکان متخصص طب‌ایرانی، محلی به عنوان سلامتکده طب‌ایرانی دایر شده که یکی از اقدامات زیبای فرهنگی اجتماعی در حوزه سلامت و درمان استان است و در صنعت گردشگری نیز پتانسیل جدیدی با نام «گردشگری سلامت» ایجاد کرده است.

استان همدان با وجود مقبره ابوعلی‌سینا و شهرت جهانی وی در حوزه طب، از اهمیت و حساسیت بالایی در زمینه طب‌سنتی برخوردار است و شایسته نیست این شهرت جهانی به واسطه فعالیت معدود افرادی بی‌دانش و سودجو به باد رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.