×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید اولین داروی گیاهی برای درمان صرع

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، رضا مظلوم فارسی‌باف، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه داروهای درمان بیماری صرع گفت: داروهای شیمیایی درمان بیماری صرع مانند “فنوباربیتال” که در درمان تشنج و صرع در دنیا استفاده می‌شود، به دلیل وابستگی بیمار به این نوع داروها، بیمار باید در طولانی مدت از این داروها مصرف کند، در حالی که این داروها دارای عوارض هستند.

وی خواب آلودگی شدید، تشنج‌های دائمی و آسیب‌های شدید جسمی را از جمله عوارض جانبی داروهای شیمیایی درمان صرع عنوان کرد و یادآور شد: از این رو داروهایی که برای درمان این بیماری در دنیا عرضه شده است، تاکنون منجر به درمان کامل این بیماری نشده است.    فارسی‌باف، از تولید اولین دارو برای درمان صرع خبر داد و اظهار کرد: این دارو با ترکیب ۳ نوع گیاه تولید شده که در درمان قطعی بیماری صرع موثر است

این محقق با بیان اینکه داروهای تولید شده در دنیا بر پایه مواد شیمیایی است، ادامه داد: این داروها پس از مدتی اثرات خود را از دست می‌دهد و پزشک مجبور است که یا داروی جایگزین برای بیمار تجویز کند و یا دوز دارو را افزایش دهد.

فارسی‌باف در خصوص اثرات این دارو یادآور شد: مطالعات کارآزمایی‌های ما نشان داد که استفاده ۶ تا ۱۲ ماهه این دارو و کنار گذاشتن داروهای شیمیایی منجر به درمان قطعی بیماری صرع در مبتلایان شده است.

به گفته وی، این مطالعات همچنین نشان داد بیماران مبتلا به صرع دائم و یا موقت و حتی برای آن دسته از بیماران مبتلایی که نیاز به عمل جراحی داشتند با مصرف این دارو بیماری آنها درمان شده است.

فارسی‌باف با تاکید بر اینکه این دارو مرحله حیوانی خود را با موفقیت سپری کرده و در مراحل پایانی تست بالینی است، ادامه داد: این دارو بر روی ۲۰۰ موش سوری نر آزمایش شده که همه آنها پاسخ کامل به درمان داده‌اند و پس از دریافت کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تست بالینی آغاز شده که در حال حاضر مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

به گفته این محقق، آزمایش بالینی این دارو در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است.وی یادآور شد: داروی گیاهی درمان صرع در صورت همکاری مسئولان و پس از گذراندن تست بالینی تا اوایل سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید.

فارسی‌باف مهمترین خصوصیات این دارو را غیرسمی بودن آن دانست و افزود: مصرف داروهای شیمیایی کنترل بیماری صرع، عوارضی بر روی کلیه و کبد دارد، اما از آنجایی که این دارو پایه گیاهی دارد، پیش‌بینی می‌شود عوارض خاصی نداشته باشد.

مجری طرح با بیان اینکه مصرف این دارو در دوران نقاهت این بیماری کاهش می‌یابد، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بیماران باید تا پایان عمر از داروهای شیمیایی استفاده کنند، اما این دارو زمان مصرف را کاهش می‌دهد. پس از انجام مرحله بالینی می‌توان مدت زمان دقیق مصرف دارو را اعلام کرد.به گفته وی این دارو با عنوان “فنوشا” (Fenosh) به صورت کپسول گیاهی تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صرع یک اختلال سیستم اعصاب مرکزی است که در آن فعالیت سلول‌های عصبی در مغز مختل و باعث تشنج می‌شود که در طی آن تجربه رفتار غیر عادی از جمله از دست دادن هوشیاری رخ می‌دهد. تشنج نیز به اختلال عملکرد فیزیولوژیک قشر مغز گفته می‌شود که در آن تخلیه الکتریکی غیر طبیعی و همزمان دسته‌ای از سلول‌های مغزی به طور موقت و گذرا ایجاد می‌شود.

اگر این وضعیت تنها یک بار ایجاد شود یا اینکه در زمینه بیماری دیگری مانند کمبود کلسیم یا کاهش قند خون باشد، ناشی از بروز بیماری صرع نیست؛ چراکه در بیماری صرع حملات تکرارشونده هستند.

تأثیر صرع بر فرد مبتلا گستره‌های متغیر از حرکت‌های تشنجی شدید و اختلال‌های هوشیاری، تا یک احساس خفیف یا قطع شدن کوتاه مدت تفکر طبیعی است و یا حتی یک احساس و رفتار که به سختی مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد. این نشانه‌ها به دلیل امواج الکتریکی کوتاه مدت و حمله‌های مغزی است که از بعضی مناطق آن جریان می‌یابد.

شیوع صرع در جوامع مختلف بین ۱ تا نیم درصد جمعیت است و در ایران نیز بر اساس آمارها حدود یک درصد افراد جامعه ایرانی به بیماری صرع مبتلا هستند. علت اصلی ابتلا به این بیماری ناشناخته است؛ اما علل مختلفی مانند عفونت‌های زایمان، دوران نوزادی و شیرخوارگی، ضربه به سر، تومورهای مغزی، تشنج و تب منجر به بروز این بیماری در سنین پائین می‌شود، اما در سنین بالا ابتلا به بیماری‌های تحلیل برنده مغز موجب ابتلای فرد به صرع می‌شود.

این تحقیقات از سوی رضا مظلوم فارسی باف و با همکاری حمید رضا انشایی اجرایی شده است.

  1. احمد

    سلام.خداخیرشون بده من بی صبرانه منتظر این داروهستم.تمام عمرم روبااسترس گذروندم که نکنه الان توی جلسه ای جشنی ویا….. دچارتشنج بشم. هرچی ازداروهای شیمیایی هم استفاده کردم جوابی نگرفتم.امیدوارم بااین دارومشکل همه کسانی که دچارصرع هستند.رفع بشه
    کی این داروبه بازارمیاد؟؟؟؟؟؟؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.