×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهاد کشاورزی بدنبال سرمایه‌گذاری در صنعت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا ، محمدحسن عصاره در دیدار با فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که با حضور محصص مستشاری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد،عصاره اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری در بخش این صنعت بیشتر شود کشت گیاهان دارویی گسترش پیدا خواهد کرد.

وی به اشاره به اینکه گیاهان دارویی با بعضی از ترکیبات و فرآورده‌های خاصی، فوق ارزش دارویی است، ادامه داد: نگرش به گیاهان دارویی صرفاً استخراج کردن نیست بلکه باید ستادی تشکیل شود تا بانفوذ دانش‌بنیان و تجارت و اقتصاد دانش‌بنیان این صنعت را توسعه داد.

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که زعفران یکی از گیاهان دارویی است، عنوان کرد: هم‌اکنون ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی کشور با متوسط عملکرد ۳ کیلوگرم در هکتار به زیر کشت زعفران رفته درحالی‌که اسپانیا ۱۵ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که از روش‌های عملی و تحقیقاتی استفاده کردند ۱۲ کیلوگرم در هکتار محصول برداشت می‌کنند، تشریح کرد: بیش از ۹۴ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها ۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان و بخش دارویی این محصول سالانه می‌توان ۸٫۲ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد کرد.

عصاره تصریح کرد: نگرش وزارت جهاد کشاورزی نگرش کشت صنعتی است که اگر گیاهان دارویی در مکانی کشت می‌شود باید یک صنعت نیز در کنار آن فرآوری را انجام دهد.

وی عنوان کرد: استان قزوین از این نظر بسیار بستر مناسبی دارد و می‌تواند فرآوری گیاهان دارویی را داشته باشد اما در حال حاضر صنعت گیاهان دارویی ندارد که باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.

رئیس موسسه اصلاح بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در استان قزوین ذخیره‌گاه مهم در گیاهان دارویی وجود دارد اما برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز به رشد و سرمایه‌گذاری است.وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باید روی اهلی کردن گیاهان دارویی و جایگزینی آن‌ها در زراعت آب بر می‌تواند کار کند.

عصاره بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازاریابی گیاهان دارویی تأکید و خاطرنشان کرد: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه‌های حمایت از محققان است، هم‌اکنون ۲۵ شرکت کشت بافتی در کشور درزمینهٔ تولید نهال فعال هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.