×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با یک گیاه آرامبخش

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، علی فرضی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بادَرَنجبویه یا وارَنگ‌بو با نام علمی (Melissa officinalis) گیاهی معطر و علفی از خانواده نعناعیان است، اظهار کرد: پایایی، غالباً ایستاده، پوشیده از کرکهای نرم ساده یا غده ای ، ساقه ایستاده، منشعب، سبز کم رنگ یا متمایل به آبی، از پایین تا انتها برگدار، با شاخه های طویل نازک از خصوصیات این گیاه است و همه‌ی برگ‌های آن گیاه تیغه یا پهنک بوده و  پایینی ها قلبی شکل، بالاییها تخم مرغی شکل هستند .

این کارشناش گیاهان دارویی ادامه داد: این برگ‌ها در حاشیه دارای دندانه‌های اره‌ای یا کنگره‌ای، تقریباً بدون کرک سبزمات و متمایل به آبی، در سطح رگبرگ‌های سطح زیرین کرکپوش هستند گل سفید یا متمایل به صورتی، دارای دمگل کوتاه، مجتمع در چرخه‌های کم و بیش یکطرفه محوری شامل ۵-۱۰گل، کاسه باقی مانده در میوه نمو یافته است.

وی با بیان این‌که دانه‌های قهوه‌ای رنگ این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم‌کرده استفاده می‌شود، گفت: اسانس این گیاه مصرف درمانی داشته و در صنعت شیرینی‌سازی کاربرد دارد.

فرضی‌نژاد در مورد  اکولوژی بادرنجبویه گفت: این گیاه در طول رویش به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد بذرها هر چند در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زنند اما دمای مناسب برای جوانه زنی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و درجه حرارت مطلوب در طول رویش گیاه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

وی ادامه داد : ریشه بادرنجبویه نسبتاً طویل است این ریشه به جذب رطوبت در اعماق زمین قادر بوده و برای مدتی خشکی را تحمل می‌کند. بادرنجبویه در هر نوع خاکی قادر به رویش بوده و خاک‌هایی با بافت متوسط و غنی از ترکیبات کلسیم و مواد و عناصر غذایی برای رویش این گیاه مناسب است .

فرضی‌نژاد گفت: چون بادرنجبویه چهار تا پنج سال در یک منطقه باقی می‌ماند لذا انتخاب زمین مناسب و همچنین تناوب کشت مناسب با سایر گیاهان ضرورت دارد در نتیجه بهتر است با گیاهانی به تناوب کشت شوند که نه تنها سبب گسترش علف‌های هرز نشوند بلکه دوره رویشی کوتاهی نیز داشته باشند تا پس از برداشت فرصت کافی برای آماده سازی زمین وجود داشته باشد و می‌توان این گیاه را در  چهار تا پنج سال متوالی در یک زمین کشت کرد .

وی گفت:هنگام آماده سازی زمین فصل پائیز قبل از کاشت گیاه به میزان ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار کود حیوانی پوسیده به زمین اضافه می‌کنند سپس شخم مناسبی به عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر زده می‌شود افزودن کود شیمیایی به شرایط اقلیمی‌ و بافت خاک بستگی دارد و می‌توان ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم در هکتار ازت، ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر و۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار اکسید پتاس به عنوان مقادیر پایه به زمین اضافه نمود.در صورتی که به کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی اقدام می‌شود کار زیادی باید روی زمین انجام داد .

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه قبل از کاشت باید مبارزه شیمیایی و مکانیکی با علف‌های هرز انجام گیرد ادامه داد:در صورتی که تکثیر به روش مستقیم صورت گیرد (انتقال نشاء از خزانه به زمین اصلی) زمین باید فاقد هر گونه پستی و بلندی و سنگ و کلوخ باشد و مدت کوتاهی قبل از کشت و در فصل بهار باید به وجین علف‌های هرز اقدام کرد .

فرضی‌نژاد ادامه داد:خواص درمانی گیاه آرامبخش ، ضد اسپاسم، مقوی اعصاب، درمان بیماری های قلبی ،ضد نفخ و تقویت کننده حافظه است و نحوه مصرف آن دمکرده گیاه است دارویی که از این گیاه ساخته شده و اکنون در بازار موجود می باشد ژل یا پماد ملیسان است و به دلیل خاصیت ضد ویروسی که دارد در درمان تبخال از آن استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.