×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شربت تخم شربتی، نوشیدنی مفید برای فصل گرما

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی هانیه ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش دما در فصل تابستان، گفت: در این شرایط به تبع مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شربت تخم شربتی که بصورت مخلوط با سایر مواد مغذی مانند خاکشیر تهیه می شود و برطرف کننده رفع عطش است، افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: ایرانی ها از زمان های گذشته از تخم شربتی به عنوان نوشیدنی برای رفع عطش استفاده می‌کنند که این دانه ها فواید بسیار دیگری نیز به هم دارد.

ناصری تصریح کرد: تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است، به طوری که پنج تا شش برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد و علاوه بر این منبع غنی از پتاسیم نیز می باشد، بطوری که اگر موز را به عنوان منبع پتاسیم می‌شناسیم، این دانه‌های ریز دو برابر بیشتر از موز پتاسیم دارند.

وی افزود: این دانه‌های پرخاصیت همچنین سه برابر بیشتر از اسفناج آهن دارند و از نظر آنتی‌اکسیدانی نیز قوی‌تر از میوه‌ای مانند بلوبری هستند.

ناصری به وجود اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ در تخم شربتی اشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌های کوچک تخم شربتی حاوی این اسیدهای چرب است که از این نظر شباهت زیادی با تخم کتان دارد، بنابراین افراد می توانند جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی به این دانه های کوچک اعتماد کنند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی افزود: تخم شربتی همچنین منبع فوق‌العاده‌ منیزیم، منگنز، مس، زینک(روی) و ویتامین‌های دیگر بوده و سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد.

ناصری خاطرنشان کرد: این دانه‌ها ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند می‌شوند و مصرف آن می تواند تاثیر خوبی در رفع تشنگی در فصل گرما داشته باشد.

وی در خصوص موارد منع مصرف تخم شربتی نیز گفت: افراد مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.ناصری تصریح کرد: همچنین زیاده روی در مصرف تخم شربتی می تواند موجب ایجاد سر گیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف این دانه‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد خون می‌خورند نیز توصیه نمی‌شود و با توجه به اینکه این دانه‌های ریز حاوی گلوتن هستند افرادی که به این ترکیب حساس هستند باید از مصرف تخم شربتی اجتناب کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.