×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
‌جلبک‌ها ظرفیت بی‌نظیری در تجاری سازی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل ا ز ایسنا، مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، باقری و ماهفروزی معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان به همراه واحد عبدالهیان رئیس جهاددانشگاهی مازندران از سایت تحقیقاتی چپکرود جهاددانشگاهی مازندران بازدید کردند.

بر اساس این گزارش مسئولان و مدیران استانی پس از حضور در منطقه به قسمت آبندان این سایت رفتند و از نزدیک از اجرای طرح پایلوت گردشگری مزرعه مازندران که در فضای ۸۰ هکتاری جهاد دانشگاهی مازندران در حال اجرا است، دیدن کردند.

واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در این بازدید گفت: این اولین طرح گردشگری زراعت با محوریت آبندان‌های استان بوده و قرار است در صورت موفقیت طرح پایلوت، بعنوان یک الگویی برای دیگر آبندان‌های مازندران نیز اجرا شود.

وی افزود: این طرح می‌تواند علاوه بر حفظ کاربری موجود آبندان‌ها با افزودن کاربری گردشگری موجب ارزش افزوده آبندان شود و به شکل‌گیری یک اقتصاد پایدار کمک کند.

عبداللهیان با بیان این‌که تا کنون هزینه‌های انجام شده در طرح گردشگری زراعت از سوی جهاد دانشگاهی تامین شده است، تصریح کرد: در فاز اولیه این طرح  ایجاد فضاهای اقامتی و تفریحی همچون‌ بازی‌های آبی، ماهیگیری در فضای آزاد، نهال یادمان بازدید، بازارچه محصولات محلی، پرورش گل و گیاهان زینتی و… مدنظر است.

وی ادامه داد: این واحد در نظر دارد جهت تکمیل طرح گردشگری زراعت فضاهایی هم چون باغ پرندگان، مزرعه نگهداری طیور بومی، پرورش ماهی زینتی، مزرعه دام، پیست اسب دوانی، جزیره و فضای تفریحی، پذیرایی وسط آب بندان، اسکله تفریحی ماهیگیری و غیره را در فازهای بعدی ایجاد کند.

وی یکی از طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی را تولید جلبک جهت خوراک طیور و ماهیان عنوان کرد و افزود: جلبک یک محصول استراتژیک است که می‌تواند جایگزین خوبی برای نهاده‌های دامی در بخش طیور و ماهیان با هدف تامین سلامت غذایی در جامعه باشد.

در ادامه این بازدید فاطمه قلی‌زاده عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جلبک‌ها دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند و محصولات حاصل از جلبک‌ها در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، تولید سوخت‌های زیستی و غیره کاربرد فراوانی دارد.

وی افزود: با توجه به کمبود آب و مسائل زیست محیطی، تولید فراورده‌های زیستی سودمند از جلبک‌ها، کمک شایانی به رفع این مشکلات می‌کند.

مدیر اجرایی سایت پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته، میلیون‌ها تن جلبک و فراورده‌های جلبکی تولید می‌کنند و کشور ایران، دارای ظرفیت مناسبی برای تولید جلبک‌های تجاری به ویژه در شمال و جنوب کشور است.

وی ادامه داد: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های استان مازندران، علاوه بر تولید محصولات زیستی ارزشمند هم چون؛ مکمل‌های غذایی، رنگدانه‌های طبیعی، کودهای زیستی، ایجاد اشتغال برای جوانان و غیره از خروج ارز نیز جلوگیری کرد.

در این بازدید مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران استانداردسازی محصول جلبک و معرفی این محصول نو از وزارت علوم و تحقیقات را خواستار شد.

وی افزود: طرح گردشگری زراعت و تولید جلبک جهاد دانشگاهی اقدامات علمی نو و ارزشمندی است و ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی استان همکاری لازم را با این نهاد علمی داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران اظهار کرد: طرح‌های پژوهشی و گردشگری این نهاد در کارگروه پژوهش و فناوری استان مطرح و جهت حمایت‌های لازم در اجرای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

بر اساس این گزارش مسئولان و مدیران استانی پس از حضور در منطقه به قسمت آبندان این سایت رفتند و هر یک از مدیران به نام خود نهالی را غرس و از نزدیک از اجرای طرح پایلوت گردشگری مزرعه مازندران که در فضای ۸۰ هکتاری جهاد دانشگاهی مازندران در حال اجرا است، دیدن کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.