×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید رنگ خوراکی ضد سرطان در ایران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یک شرکت دانش‌بنیان رنگ‌های صد درصد طبیعی را که دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت بوده و قابلیت مصرف در سطح خانوار، صنوف و صنعت را دارند، تولید کرده‌ است که می‌توانند در سلامت مصرف‌کننده اثرگذار باشند.

رنگ‌های طبیعی تولیدی در انواع مواد غذایی مانند انواع کیک، شیرینی و دسر، نوشیدنی‌ها، انواع غذاهای سنتی و فرنگی و غیره قابلیت استفاده دارند و مصرف‌کننده می‌تواند علاوه بر دریافت خواص رنگ کنندگی، به خواص کاربردی و تغذیه‌ای بالای آنها نیز دست پیدا کند.

علت تأثیر این مواد در سلامتی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این مواد است. به‌عنوان‌مثال کورکومین که از زردچوبه استخراج می‌شود، خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی و خواص ضد سرطانی را دارد.  این در حالی است که کورکومین موجود در زردچوبه در جزء فیبری و رزینی آن به دام افتاده است؛ بنابراین امکان اثربخشی زردچوبه موجود در غذای مصرفی ما برای کنترل سرطان مطرح نیست.

وقتی کورکومین آزاد می‌شود، به هر طریقی چه در محصولات غذایی، چه به صورت مستقیم و چه به‌ عنوان یک رنگ مصرف شود، خاصیت آنتی‌اکسیدان خود را بروز خواهد داد.از دیگر ویژگی‌های عملکردی رنگ‌های طبیعی خوراکی خواص ضد میکروبی، خاصیت ضدالتهابی آنهاست و اینکه این رنگ‌ها از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری کرده و همچنین دارای خاصیت محافظت‌کنندگی از کبد و کلیه هستند.

مجید افشاری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ‌ضرورت استفاده از رنگ‌های خوراکی طبیعی در محصولات غذایی توضیح داد: تاثیرات رنگ‌های سنتزی در بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، اختلالات هوشی و رفتاری، نارسایی کبد و کلیه اثبات شده است و درعین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد پیگمان‌های طبیعی به غیر از خاصیت رنگ‌دهی دارای اثرات مثبت نظیر اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی و کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.

وی افزود: استاندارد ملی ایران به لزوم استفاده از رنگ‌های طبیعی در محصولات غذایی تاکید دارد. ضمن این که رنگ‌های طبیعی وارداتی از قیمت بالایی برخوردار هستند و توجیه مناسب اقتصادی نخواهند داشت، اما این شرکت می‌تواند با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های خارجی محصولاتی با کیفیت ارائه دهد.

افشاری با بیان این نکته که این شرکت دانش‌بنیان در نظر دارد در چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) حضور پیدا کند، گفت: مطمئن هستیم حضور در چنین نمایشگاهی می‌تواند برای ما مفید باشد.

وی بیان کرد: در جشنواره سوم نیز حضور پیدا کرده بودیم و تجربه به ما نشان داد نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در این رویداد می‌توان به دستاوردهای بهتری رسید. چنانچه در دوره سوم نیز با همکاران و تولیدکنندگان فرآورده‌های دارویی آشنا شده و به این صورت تولید فرآورده‌ها را گسترش دادیم.

افشاری با تاکید بر این مسئله که شرکت دانش‌بنیان تحت مدیریت وی، تنها مواد مؤثره گیاهان را می‌فروشد و همواره از خام فروشی دوری کرده است، افزود: نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی می‌تواند در معرفی بهتر این محصولات مؤثر باشد و آینده روشن‌تری را برای این عرصه رقم بزند.

بر اساس این گزارش، چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه امسال در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.