×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چالش های پیش رو تولیدکنندگان گیاه دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌ حسین صالحی ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب افزود: بازار مصرف یکی از مهمترین چالش هایی است که در کاشت گیاهان دارویی با آن مواجه هستیم و در صورت رفع این چالش با کمترین مشکل در کاشت گیاهان دارویی مواجه خواهیم بود. بازار مصرف گیاهان دارویی نسبت به گذشته با شرایط بهتری روبروست و توانسته از توسعه چشمگیری برخوردار باشد ولی هنوز این بازار بسیار محدود است.

وی ادامه داد: اگر گیاهان دارویی بدون توجه به نیاز بازار مصرف تولید شود و سطح کشت آن افزایش یابد، کشاورزانی که این نوع گیاهان را تولید کرده اند در فروش با مشکلی جدی مواجه خواهند شد. به عقیده بنده اگر قرار است در کشور برنامه ریزی صحیحی درخصوص کاشت گیاهان دارویی صورت گیرد، باید بیش از گذشته بر روی مصرف این نوع کار و برای آن مصارف جدید تعریف شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه حیطه استفاده از گیاهان دارویی به طب سنتی منحصر نیست، گفت: گستره مصارف گیاهان دارویی بسیار وسیع است، به عنوان مثال این نوع گیاهان در دامپزشکی، تولید سموم دفع آفات، صنایع غذایی و غیره استفاده‌های خاص خود را دارند و تولید محصولاتی بر پایه گیاهان دارویی باعث ایجاد تقاضا و توسعه کشت این نوع گیاهان در کشور خواهد شد.عضو هئیت علمی گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک تصریح کرد: چالش تولید نیز دیگر چالش مهمی است که کشاورزان با آن روبرو هستند.

به گفته وی، بالا بودن هزینه تولید گیاهان دارویی یک معضل مهم در این بخش و علت اصلی آن پایین بودن سطح مکانیزاسیون است. اکثر مراحل تولید گیاهان دارویی به صورت دستی و بوسیله کارگر انجام می‌شود و ماشین آلات در این فرآیند نقش کمتری دارند، در واقع وابستگی زیاد تولید گیاهان دارویی به نیروی انسانی باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

صالحی بیان کرد: وقتی هزینه تولید افزایش می‌یابد، در بخش صادرات با مشکل مواجه خواهیم شد، بویژ اینکه در حال حاضر صادرات خام گیاهان دارویی نیز توجیه اقتصادی ندارد. عضو هئیت علمی گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک با اشاره به توجیه اقتصادی تولید سموم بر پایه گیاهان دارویی گفت: در بازار مصرف گیاهان دارویی کشور متاسفانه تولید این نوع سموم جایگاهی ندارد و بیشترین فرمولاسیون دفع آفات نباتی به کشور ما وارادتی است که مهمترین دلیل این امر نبود ضمانت اجرایی طرح‌ها و تحقیقات دانشگاهی در این رابطه است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه طرح ها و تحقیقات قابل ملاحظه‌ای در خصوص تولید سموم بر پایه گیاهی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، ولی متاسفانه اکثر آنها برای اجرا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.