×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأثیر پنج هفته تمرین مقاومتی دایره‌ای به همراه مکمل‌دهی سیر بر سطوح سرمی آدیپونکتین زنان دارای اضافه وزن

مقاله: تأثیر پنج هفته تمرین مقاومتی دایره‌ای به همراه مکمل‌دهی سیر بر سطوح سرمی آدیپونکتین زنان دارای اضافه وزن

زینب حمیدنژاد۱، سیدمحسن آوندی* ۲، روح‌الله حق‌شناس، عباس پاکدل۳

۱۱کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

۲استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

۳استادیار، مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی سیستم عصبی و گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

چکیده:

مقدمه: چاقی و اختلالات متابولیکی یکی از عوامل خطرساز سلامتی در دنیا است. فعالیت بدنی و مکمل‌های گیاهی از موضوعات مهم پژوهشی در حوزه سلامتی و کاهش چاقی است.

هدف: مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه‌ی اثر پنج هفته تمرین مقاومتی دایره‌ای به همراه مکمل-دهی سیر بر سطوح آدیپونکتین سرمی زنان دارای اضافه وزن انجام شد.

روش بررسی: در یک کارآزمایی نیمه تجربی- با طرح دوسویه کور تعداد ۳۲ زن سالم دارای اضافه وزن با آرایش تصادفی در چهار گروه هشت نفره شامل گروه مکمل سیر، گروه دارونما، گروه تمرین مقاومتی و سیر و گروه تمرین و دارونما قرار گرفتند. گروه‌های تمرین، پنج هفته تمرین مقاومتی را سه جلسه در هفته انجام دادند. همه گروه‌ها به مدت پنج هفته روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم مکمل سیر یا دارونما را در دو وعده‌ی ۵۰۰ میلی‌گرمی دریافت کردند. قبل و بعد از برنامه تمرین شاخص‌های آنتروپومتریکی و سطح سرمی آدیپو نکتین اندازه‌گیری شد.

نتایج: بعد از پنج هفته سطوح استراحتی آدیپونکتین سرمی گروه تمرین مقاومتی دایره‌ای به همراه مکمل‌دهی سیر در مقایسه با سایر گروه‌ها افزایش نشان داد اما این افزایش از لحاظ آماری معنی‌دار نبود )۱۲۳/۰ (P> . همچنین کاهش وزن بدن نیز در گروه تمرین و سیر در مقایسه با سایر گروه‌ها تفاوت معنی‌داری را نشان نداد (۹۹/۰P>).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می‌شود تحقیقات بیشتری در زمینه مصرف مکمل سیر به همراه تمرین مقاومتی بر کاهش وزن و سطوح استراحتی آدیپونکتین سرمی و سایر شاخص‌های مرتبط با چاقی در زنان چاق انجام گیرد.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.