×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازار گیاهان دارویی سپاد مشهد، رفع معضل یا کلاهبرداری میلیاردی؟!

مشهد مقدس یکی از بزرگترین بازارهای دادوستد گیاهان دارویی در کشور است.  حجم تجارت گیاهان دارویی در مشهد به دو دلیل نسبت به سایر شهرهای کشور بالاتر است. دلیل اول آن کشت فراوان گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی است. بصورتی که تولید چند گیاه دارویی پرمصرف همچون زیره سبز، تخم شربتی، خاکشیر، زعفران، زرشک، عناب و… در این استان بیشترین تولید خود را دارند.

دلیل دوم حجم بالای تجارت گیاهان دارویی در مشهد، نزدیکی به مرز افغانستان است. چرا که بسیاری از گیاهان دارویی که در بازار خرده فروشی عطاریها مصرف می شود از افغانستان و پاکستان وارد کشور می شوند.

اما دو نقطه اصلی تجمع عمده فروشان صنف عطاری در مشهد در دو بازار امین و اردکانی مشهد، هردو در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) است و قرار گرفتن این دو مکان در منطقه پرترافیک و زائرپذیر مشهد با توجه به نوع فعالیت این صنف، باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و ترافیکی هم برای فعالان این صنف و هم برای منطقه و زائران شده است.

اواخر سال ۱۳۹۶ بود که شرکت سپاد خراسان تصمیم گرفت یکی از فازهای بازار بزرگ بین المللی مشهد را که در منطقه ای دور از حرم مطهر قرار دارد و به دلیل ساخت مجتمع های تجاری لوکس همچون الماس شرق و … از رونق افتاده و بازار کسادی دارد، به صنف گیاهان دارویی و عمده فروشان عطاری اختصاص دهد.

برگزاری همایشی در بهمن ماه ۱۳۹۶ که به منظور معرفی این بازار به صنف عطاران و با همکاری دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد، سرآغاز واگذاری غرفه های این بازار به صنف عطاران بود.

اما اخبار رسیده به دست شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی حکایت از آن دارد که شرکت سپاد خراسان بدون رضایت مالکان قبلی این بازار، اقدام به فروش دوباره مغازه های متعلق به آنان به صنف گیاهان دارویی نموده است.

حتی در برخی موارد، مالکان قبلی اقدام به شکایت حقوقی از شرکت سپاد و کارگزاری واسط نموده و موارد در دادگاه در حال پیگیری می باشد.

یکی از مالکان قبلی این مجموعه در گفتگو با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی گفت: واحد متعلق به اینجانب بدون اطلاع و رضایت من به فرد دیگری که در صنف گیاهان دارویی فعال بوده فروخته شده و هنگام مراجعه به بازار با کمال تعجب دیده ام که فردی در حال فروش گیاهان دارویی در فروشگاه متعلق به اینجانب است.

متن زیر، از سوی یکی از مالکان قبلی واحدهای بازار بزرگ بین المللی مشهد برای شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ارسال شده که عینا برای اطلاع مخاطبان محترم منتشر می شود:

 

شرکت سپاد خراسان مغازه های بازار بزرگ بین المللی سپاد را در سال ١٣٧٨بصورت سرقفلی به افرادی واگذار کرده است که دارای مشاغلی چون پوشاک و اسباب بازی و آرایشی و بهداشتی و ….می باشد.

ولی متاسفانه از نیمه دوم سال ٩۵ شورای بازار با حمایت شرکت سپاد اقدام به ممانعت از فروش یا رهن و اجاره مغازهای فاز ٢و۵ کرده که این امر باعث تخلیه این فازها و ضرر و زیان بسیار زیادخریداران سرقفلی گردیده به صورتی که حتی اکثر مالکین سرقفلی مشغول شاگردی کردن در مغازه های مردم، بیکاری و …شده اند که این امر باعث بروز مشکلات خانوادگی و…برای انان شده است.

همچنین مجددا شورای بازار که متشکل از دو نفر عضو غیرقانونی به نامهای آقایان م ط.چ و ح ک می باشد و باز هم با حمایت شرکت سپاد اقدام به عقد قرارداد با یک شرکت کارگزاری جهت تغییر صنف بازار از صنوفی که سالها کسب مشغول به کار بوده اند به صنف گیاهان دارویی نموده اند.

واضح و مشخص است که این اقدام غیرقانونی و غیرشرعی و غیر اخلاقی در شرایطی صورت گرفته است که مالک (شرکت سپاد خراسان) با توجه به فروش سرقفلی واحدها به همان صنفهای مشخص شده حق تغییر کاربری و تغییر شغل را بدون رضایت تک تک خریداران سرقفلی ندارد.

این شرکت کارگزاری با اجبار مالکین به فروش یا اجاره مغازه هایشان با بهای بسیار کم سعی در نابودی مال و سرمایه صاحبین سرقفلی نموده است لذا از دست اندرکاران امر خواهشمندیم نسبت به احقاق حقوق جمعی از کسبه و مالکین خوشنام بازار که حدود ٢٠٠نفر می باشند و سرمایه آنها در معرض نابودی قرار گرفته است، اقدام نمایند.

 

انتشار این خبر به عنوان تایید یا رد کل یا جزئی از محتوای پآن نبوده و شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی آماده انتشار نظرات و پاسخهای کلیه افراد و مراجع ذیربط در این زمینه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.