×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آثار جانبی داروهای گیاهی دیرتر نمود پیدا می‌کند

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،‌ بهزاد ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تمام داروها، اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی، دارای اثرات فارماکولوژیک هستند. این آثار به صورت آثار مطلوب و نامطلوب نمود پیدا می‌کند. تفاوت تنها در ضعیف و قوی بودن این آثار در افراد است. عملا هیچ دارویی وجود ندارد که در کنار آثار مثبت، آثار منفی نداشته باشد.

وی ادامه داد: یک پزشک همیشه هنگام تجویز دارو، منافع دارو را در برابر مضرات آن می‌سنجد و تصمیم‌گیری می‌کند. داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی دارای آثار فارماکولوژیک مثبت و منفی هستند. نکته قابل بیان این است که در داروهای گیاهی میزان اثربخشی با داروهای شیمیایی متفاوت است و این اثربخشی نیازمند بازه زمانی طولانی‌تری است.

این استاد دانشگاه در خصوص آثار داروهای گیاهی افزود: به دلیل کم بودن غلظت ترکیبات گیاهان، آثار جانبی داروهای گیاهی دیرتر نمود پیدا می‌کند. این یک باور غلط است که داروهای گیاهی بدون آثار منفی در بدن فعالیت می‌کنند. این آثار فارماکولوژیک مثبت و منفی فقط در بازه زمانی طولانی‌تری دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: داروهای گیاهی معمولا به عنوان مکمل برای بیماری‌های مزمن تجویز می‌شوند که بیماران فقط با مصرف دوره زمانی‌های مشخص شده آثار آن را می‌بینند. بسیاری از داروهای مصرفی داروخانه‌ها مانند کدئین، مورفین، هیوسین، تبائین و … منشا گیاهی دارند و از گیاهان استخراج می‌شوند و در اختیار مردم قرا می‌گیرند. بسیاری از داروهای سرطانی موثر هم منشا گیاهی دارند.

ذوالفقاری ادامه داد: بیماران مطمئن باشند داروهای گیاهی هم دارای آثار منفی هستند که ممکن است این آثار همانند دیگر داروها اثرات مخربی به جای بگذارد. طولانی بودن دوره درمان این داروها ممکن است بیمار را متوجه اثرات مخرب و منفی نکند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.