×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معضل شناخت گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، قریب به ۱۶۵۰ گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده اند که تعداد قابل توجهی از آنها مختص به این استان بوده و در هیچ کجای دنیا یافت نمی شوند. تعداد زیادی از این گیاهان نیز جنبه دارویی دارند اما شناخت صحیح و مطالعات بالینی دقیق لازمه بهره برداری از آنها می باشد.

دکتر مظفریان، هیات علمی دانشگاه تهران و پدر علم گیاه شناسی ایران به هرج و مرج موجود در بازار برای استفاده از گیاهان دارویی اشاره کرد و در رابطه با معضل شناخت صحیح این گیاهان اظهار داشت: هر گیاهی که به عنوان گیاه دارویی معرفی می شود را نباید مورد استفاده قرار داد زیرا گیاه دارویی را تنها زمانی می توانیم به عنوان یک گیاه دارویی معرفی و عرضه کنیم که مطالعات بالینی توسط محقیقن و متخصصین بر روی ترکیبات و مواد موثره آن انجام شده باشد. وی تصریح کرد: هرچند در سال های اخیر بر روی بسیاری از گیاهان پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه هایی در سطح دانشگاه ها به انجام رسیده و مقالاتی در خصوص آنها نیز منتشر گردیده  است اما ارزش واقعی این پژوهش ها و مقالات زمانی به ظهور می سد که  دستاورد های علمی آنها به بیمارستان ها و مراکز درمانی راه پیدا کند. چنین کارهایی باید با شناخت و آنالیز دقیق فرمول های شیمیایی موجود در گیاهان دارویی و مواد موثره آنها صورت پذیرد تا دقیقا مشخص شود که هر گیاه برای معالجه کدام نوع از بیماری ها می تواند موثر واقع شود. وی خاطر نشان کرد: اطلاعات نوشتاری به فراوانی در ایران وجود دارد اما متاسفانه عمده دانش پزشکی ما برگرفته از کشورهای اروپایی و خارجی است زیرا ما از منابع موجود خود تولید دانش نمی کنیم و دستاوردهای خود را در غالب مقالات به دست ژورنال های خارجی می سپاریم، این در صورتی است که خلق دانش و تولید علم باید در اولویت قرار بگیرد و محققان در عرصه های مختلف به تبادل دانش بپردازند.

کرفس کوهی، کلوس

کرفس کوهی، کلوس

مظفریان، با تجربه چندین دهه شناسایی و کشف گونه های گیاهی در کشور به اهمیت گیاهان موجود در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: از اردیبهشت ۱۳۶۵ که اینجانب پژوهش های گیاه شناسی خود را در این استان آغاز نمودم قریب به ۱۶۵۰ گونه گیاهی شناسایی و ثبت شد که تعداد قابل توجهی از این گونه ها به طور انحصاری تنها در این استان موجود می باشند، در نهایت پس از صرف بیش از ۴۰۰ روز در طی سال های متمادی نقشه پوشش گیاهی این استان بر اساس نقشه های ارتش تهیه و تنظیم گردید که نتیجه این کار در مجلات معتبر خارجی نیز به چاپ رسید و در نشستی که در برلین آلمان برگزار شد پتانسیل های گیاهی این استان تحت یک گزارش عنوان شد.

 وی به اهمیت گونه های گیاهی در این استان اشاره کرد و افزود: گونه های گیاهی که تنها در این استان یافت می شوند بسیار ارزشمند بوده و نیازمند توجه بیش تری می باشند و اقداماتی در راستای حفاظت و شناخت بیش تر آنها  می بایست صورت پذیرد. مظفری به اهمیت و جایگاه امروزی کلوس اشاره کرد و افزود: ویژگی های خاص این گیاه باعث شد که برداشت های بی رویه آن را در معرض انقراض قرار دهد و امروزه نهادهای بسیاری برای حفاظت این گونه تلاش می کنند اما کلوس تنها نمونه ای از گیاهان با ارزش این استان  است ارزش و اهمیتی که امروز برای کلوس قایل شدیم را باید برای دیگرگونه های گیاهی منحصر بفردی که به این خطه اختصاص دارند و در هیچ کجای دنیا نیز یافت نمی شوند، را نیز قایل شویم. وی به گیاهی چون ساتوریا کلاریکا  اشاره کرد که تنها رویشگاهی به وسعت  ۱۰ متر مربع در استان دارد. مظفری به ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه استان در حوزه آب، منابع طبیعی و به ویژه رویش گیاهان دارویی در استان اشاره نمود و تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری را نباید یک استان محروم بنامیم بلکه این استان بسیار توانمند و دارای منابع ارزشمندی است که اولین حرکت در جهت حفظ آنها،  شناخت و بیان اهمیت این مخلوقات خداوندی و پتانسیل های طبیعی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.