×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت ۳۵۰ گونه گیاه دارویی در سطح خراسان رضوی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،  علی اکبر مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: با توجه به تولید ۸۵ درصد زعفران ایران در خراسان رضوی و لزوم توجه به مسائل تحقیقاتی برای توسعه کمی و کیفی کشت آن، تدوین طرح جامع زعفران دو سال پیش با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

وی افزود: طرح جامع زعفران خراسان رضوی امسال در ایستگاه تحقیقات زعفران گناباد اجرا می‌شود و برای مرحله نخست آن ۱۰ طرح تحقیقاتی، پژوهشی و ترویجی تعریف شده است.

مویدی کمبود نیروی متخصص را از مشکلات اجرای این طرح ذکر و بیان کرد: بخشی از این نیروها توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تامین و بخشی دیگر نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطوح ملی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: سیاستگذاری هر کدام از محصولات کشاورزی شاخص مربوط به هر استان مانند چای در مناطق عمده تولیدکننده آنها انجام می‌شود اما تصمیم‌گیری در مورد زعفران که محصول راهبردی خراسان رضوی است در تهران انجام می‌شود. این در حالی است که باید همه طرح‌های تحقیقاتی و تصمیم گیری مربوط به آن در این استان انجام شود.

وی همچنین گفت: ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی در سطح ۱۵ هزار هکتار مزارع خراسان رضوی کشت می‌شود که شهرستان گناباد با برخورداری از حدود ۳۰۰ گونه یکی از مناطق شاخص کشوری در این زمینه محسوب می‌شود.

مویدی مهمترین اولویت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی را شناسایی و کشت گیاهان دارویی مقاوم و سازگار در بخش‌های مختلف کشاورزی و از جمله گیاهان دارویی و ترویج کشت آنها ذکر و بیان کرد: از ۵۳ رقم بذر کشاورزی در سطح کشور ۴۰ رقم آن در خراسان رضوی کشت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.