×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش بینی تولید ۶۰ تنی شکر سیاه در گیلان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از مهر،‌ هرساله اواسط فروردین ماه نیشکرکاران گیلانی زمین های خود را برای کشت نیشکر آماده می کنند. کشت نیشکر در استان گیلان نیز همچون استان های جنوب کشور از سال های دور رواج داشته و این محصول پرفایده از نظر دارویی، در شهرستان های صومعه سرا، لنگرود و املش کشت می شود و می توان گفت شهرستان صومعه سرا خاستگاه اصلی کشت این محصول و قطب تولید نیشکر در استان است.

گیاه نیشکر که خاستگاه اصلی آن در جنوب شرقی آسیا است، گیاهی بلند از تیره غلات محسوب می شود که شش تا ۳۷ گونه مختلف داشته و در مناطق معتدل گرم و مناطق حاره کشت می شود. این گیاه دارای ساقه ضخیم و بندبند بوده و قسمت های داخلی ساقه آن لیفی و حاوی مقادیر فراوانی عصاره شکر است.

این گیاه علاوه بر داشتن ویتامین C، ویتامین E، و بتا کاروتنوئیدها، آب آن نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده که از آسیب های DNA جلوگیری کرده و از کلیه ها، قلب، مغز و معده محافظت می کند.

در کنار خواص دارویی، نیشکر و فرآورده های آن از منابع غنی غذایی بوده و شیره آن به عنوان یک ماده مغذی برای صبحانه مصرف دارد. همچنین از شیره پخته شده نیشکر به عنوان چاشنی در تهیه شیرینی ها و تنقلات محلی اعم از انواع حلواهایی سنتی، کاکا و برنج دوشاب استفاده می شود.

شکر سیاه نیز که از دیگر فرآورده های نیشکر است، یک غذای کامل محسوب شده منبع مناسبی برای کسب انرژی‌است. همچنین از سایر فرآورده های این گیاه در درمان یرقان، فاویسم، کم خونی و تقویت بنیه زنان تازه زایمان کرده استفاده می شود.

نیشکر گیاهی است که تمامی قسمت های آن قابلیت استفاده دارد مثل پوسته رویه نیشکر که شبیه چوب بوده می‌توان ازآن به عنوان غذای دام و یا درکارخانجات نئوپان سازی مورد استفاده کرد.

نیشکرکارانی  از اواسط فروردین ماه و بعداز آنکه زمین های خود را برای کشت نیشکر آماده کردند به کشت قلمه نیشکر مشغول می شوند. از چند روز گذشته در استان گیلان و در شهرستان های یاد شده کشت این محصول را آغاز شده و خانوارهای فعال در کشت و تولید محصول امیدوارند که امسال سال پرباری داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز کشت نیشکر در ۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان، اظهار کرد: نیشکرکاران شهرستان های صومعه سرا، لنگرود، املش از روزهای گذشته کشت این محصول را آغاز کرده اند.

حبیب جهانساز با بیان اینکه کشت قلمه نیشکر از اواخر فروردین و اردیبهشت ماه در استان گیلان آغاز می شود، افزود: زمان برداشت این محصول نیز اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری از عمل آوری نیشکر برداشتی ۶۰ تن شکر سیاه به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برداشت شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی صومعه سرا نیز در اینباره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از خاستگاه های اصلی کشت و تولید نیشکر در استان گیلان محسوب می شود، اظهار کرد: کشت نیشکر و تولید این محصول در این شهرستان با کیفیت و ارگانیک است.

احمد پادیاب سابقه کشت نیشکر در شهرستان صومعه سرا را مربوط به بیش از ۱۰۰ پیش دانست و گفت: ۶۰ خانوار صومعه سرایی نیشکر کشت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کشت نیشکر در ۲۲ هکتار از زمین‌های تالابی روستاهای شکرباغان، کلسر، قاضده، فتمه سر، میانده، چومثقال، اسپند، راسته کنار و ملاسرای این شهرستان آغاز شده، گفت: در سال گذشته نیشکرکاران صومعه سرا ۲۳ تن شکر سیاه تولید کردند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی صومعه سرا در ادامه با بیان اینکه کشاورزان صومعه سرایی در کشت نیشکر از هیچ گونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این محصول به طور کامل ارگانیک است.

 

کشت قلمه نیشکر بعداز آماده سازی زمین‌ها از فروردین ماه و بعد از شیارکشی که در زبان محلی به آن رِیه می‌گویند آغاز می شود و بدین گونه است که قلمه ۳۰ سانتی نیشکر را بصورت افقی در شیارهای کشیده شده قرار داده و به اندازه ۵ تا ۱۰ سانت خاک روی آن می‌ریزند.

قلمه‌های کاشته شده بعد از ۱۵روز شروع به جوانه زنی کرده و تا نیمه دوم اردیبهشت به طور کامل جوانه می‌زنند. محصول نیشکر از نیمه دوم آذر ماه قابل برداشته بوده که بعد از جمع آوری نیشکر از مزارع، اهالی خانه باهم همراه شده تا عصاره و شکر سیاه از نیشکرها تهیه کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.