×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای مراتع کم بازده با کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا،«حبیب جهانساز» گفت: گل گاوزبان، به لیمو، رزماری، بومادران، استویا، گل محمدی و زعفران از مهم‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی گیلان هستند.

وی با بیان این‌که در۷۶۷ هکتار از زمین‌های این استان گیاهان دارویی کشت می‌شود، افزود: افزون بر این زمین‌ها در ارتفاعات استان، گیاهان دارویی از جمله علف چای، علف پشمکی، گلپر، گون، کاسنی و خردل وحشی، خودرو و پراکنده می‌روید که مرتع‌نشینان آن را برداشت می‌کنند و در آمارهای سطح زیرکشت محاسبه نمی‌شود.

وی شهرستان‌های رودسر، تالش، رودبار، سیاهکل و املش را هم از مهم‌ترین مناطق کشت گیاهان دارویی استان برشمرد و گفت: سالانه حدود ۳۶۷۰ تن گیاه دارویی، به ارزش اقتصادی ۳۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در گیلان برداشت می‌شود.

جهانساز تصریح کرد: گل گاوزبان با ۷۲۲ هکتار سطح زیرکشت، مهم‌ترین گیاه دارویی گیلان است و باعث شده این استان در جایگاه نخست تولید این گیاه دارویی درکشور قرار گیر د.

رئیس کارگروه توسعه گیاهان دارویی گیلان با بیان این‌که تولید این دست گیاهان فعلاً برای ۷ هزار و ۱۷۲ نفر در استان شغل ایجاد کرده است، گفت: با احتساب زمین‌های شیبداری که در محدوده مراتع وجود دارد، حدود ۵ هزار هکتار زمین در گیلان، قابلیت کشت و پرورش گیاهان دارویی را دارد که در صورت تحقق این امر،افزون بر ایجاد اشتغال مستقیم، برای دست کم ۵۰ هزار نفر، با تولید ۷ هزار تن گیاه دارویی، ۷۵میلیارد تومان درآمدزایی خواهد شد.

جهانساز افزود: با واگذاری و اختصاص مراتع کم‌بازده برای کشت گیاهان دارویی افزون بر اشتغال و درآمدزایی، زمین‌ها محصور و پوشش گیاهی این مناطق احیا می‌شود که این امر، از شسته شدن خاک، به راه افتادن سیلاب با هر بارندگی و در نهایت تخریب این عرصه‌های طبیعی جلوگیری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: با وجود توانمندی‌های قابل توجه گیلان در تولید گیاهان دارویی، توسعه کشت این گیاهان، با موانعی چون نبود بازار فروش مناسب، کمبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری هم‌چنین وجود ضوابط و دستورالعمل‌های دست و پاگیر در واگذاری عرصه‌های مستعد کشت و نبود تشکل و اتحادیه روبروست..

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.