×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود اثرات درمانی داروهای گیاهی با نانوتکنولوژی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، دکتر فرحناز خلیقی درباره بهره گیری از علم نانو در این گروه پژوهشی با اشاره به اینکه نانوتکنولوژی توانایی کنترل ویژگی‌های مواد در مقیاس اتمی و مولکولی است، گفت: حوزه پزشکی مدرن و داروسازی هم مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، تحت تأثیر این فناوری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اسانس‌ها ترکیباتی هستند که کاربردهای درمانی و بهداشتی و آرایشی دارند. استفاده از اسانس‌ها به عنوان عوامل ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد انگل و ضد حشره سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد. بنابراین، امروزه نانوتکنولوژی در جهت رفع عیوب آن‌ها وارد عمل شده و به بهبود حلالیت و کاهش فراریت آنها کمک کرده است.

خلیقی ادامه داد: از این رو، در بحث نانو تکنولوژی با همکاری یکی از اعضای گروه، پژوهشی را با هدف بررسی کاربرد نانوتکنولوژی و نانوذرات مختلف در درون‌گیری اسانس‌ها و نقش آن‌ها در بهبود اثرات درمانی و پایداری آنها آغاز کردیم.

وی عنوان کرد: در این مطالعه، مهندس غفارزادگان مسوول بخش نانو تکنولوژی این گروه پژوهشی استفاده از فناوری نانو در تهیه فرآورده‌های دارویی گیاهی با تأثیر بهتر علیه بیماری‌ها تحولی عمده را در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد و طول عمر، کیفیت و توانایی‌های جسمی بشر را افزایش خواهد داد.

خلیقی تصریح کرد: در این مطالعه برای آنکه بتوانیم خواص فیزیکی و شیمیایی ترکیبات را تغییر دهیم، می‌توانیم آنها را در ابعاد نانو ببریم. به بیان ساده‌تر ذرات بسیار ریز می‌شوند و وقتی که ریز می‌شوند خاصیتی که در ابتدا داشتند، تغییر پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در بحث گیاهان دارویی هم ما می‌خواهیم از همین ابعاد نانو استفاده کنیم. به عنوان مثال یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم، این است که بر روی اسانس‌های فرار پوششی در مقیاس نانو بکشیم و اسانس‌ها را در ذرات کپسولی که مقیاس آنها نانومتر است، ببریم.

 

مدیر این گروه پژوهشی با بیان اینکه این اقدام باعث می‌شود که پایداری اسانس زیاد شود، تاکید کرد: اسانس‌ها فرار هستند و در دمای محیط بسیار راحت تبخیر و از محیط خارج می‌شوند. لذا اگر ما بتوانیم ثباتشان را افزایش دهیم، در نتیجه می‌توانیم اثرات درمانی که از آنها می‌گیریم را طولانی‌تر کنیم.

وی افزود: البته این اقدام در دنیا انجام می‌شود و در کشورمان نیز مواردی بسیار اندک وجود دارد که این کار را انجام داده‌اند. ضمن اینکه ما بر روی ترکیبات گیاه زردچوبه نیز مطالعاتی کرده‌ایم. زردچوبه اثرات ضدالتهابی بسیار خوبی دارد، اما جذب خوراکی آن بسیار پایین است که قصد داریم با کمک نانو تکنولوژی اثر آن را افزایش دهیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، از جمله مزایای کاربرد علم نانوتکنولوژی در توسعه و بهره‌وری از گیاهان دارویی و حل مسایل مربوط به تولید آنهاست.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.