×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لولا یا پیاز خرسی ،‌نوعی سیر کوهی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، خانم نوروزی گیاه شناس منطقه چهاردانگه ساری گفت: لولا گیاهی است پایا به ارتفاع ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر با پیاز کشیده به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی شکل و نوک تیز، ساقه ضخیم و گلدار آن کم و بیش سه وجهی است.

وی افزود: در انتها به چتری شامل ۱۵ تا ۲۵ گل ختم می‌شود که هر کدام به پهنای ۵/۱ سانتی متر به شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می‌شود.این گیاه شناس گفت: این گیاه درفصل بهار در ارتفاعات البزر می‌روید و بومیان منطقه چهاردانگه آنرا بصورت تازه، فیریز و خشک کرده در تمام فصول مصرف می‌کنند.

نوروزی افزود: لولا یکی از گونه‌های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است که با نام‌های والک، پیاز خرسی، سیر جنگلی، از آن یاد می‌شود، بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد.

وی گفت: لولا ضد آسم، برطرف‌کننده برونشیت و ضد آمفیزم است.وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آب این گیاه برای کاهش وزن موثر است.

گیاه شناس منطقه چهاردانگه ساری گفت: مداومت در خوردن لولا سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می‌شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است.نوروزی افزود:لولا ضداسپاسم عضلانی، قابض، عرق‌آور، ادرارآور، خلط‌آور و تب‌بر است.

وی گفت: تسکین بیماری‌های روماتیسمی و آرتریت مفصلی از اثرات دیگر این گیاه کوهی است.وی افزود: مصرف گیاه لولا باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت است.

نوروزی گفت: اتانول موجود در لولا می‌تواند شدت اثر رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. پس می‌توان این گیاه را نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال‌های آزاد دانست.

گیاه شناس منطقه چهاردانگه ساری افزود: اثرات پیشگیری‌کننده لولا در برابر سرطان‌های معده و پروستات به اثبات رسیده است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.