×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده از گیاه شیرین بیان برای استریل کردن ادوات پزشکی

 

 

نانوماده‌ای که از شیرین بیان استخراج می‌شود می‌تواند برای استریل کردن ادوات پزشکی و قطعات قابل کاشت در بدن مورد استفاده قرار گیرد. این نانوماده همچنین قادر است از اجزاء زیستی در طول فرآیند استریل کردن محافظت کند.

یک تیم تحقیقات آلمانی و اتریشی نشان داده است که چگونه روش‌های استریل کردن رایج که مبتنی بر تابش است و یا روش‌های مبتنی بر اعمال گاز‌های سمی می‌تواند به قطعات زیستی موجود در ادوات پزشکی یا ادوات قابل کاشت در بدن آسیب برساند. این پوشش حاوی ماده‌ای است که از گیاه شیرین بیان استخراج می‌شود که توسط شرکت LEUKOCARE تولید شده است. نتایج این تحقیق در نشریه Materials Today به چاپ رسیده است.

یوآخیم کوچ از مرکز تحقیقات زیست پزشکی در مرکز فرانکفورت آم مین نشان دادند که ادوات پزشکی و قابل کاشت در بدن چگونه می‌توانند توسط آنتی‌بادی‌ها، پروتئین و دیگر زیست مولکول‌های فعال مورد استفاده در داروسازی، عامل‌دار شوند. پیش از این از روش‌های خشن نظیر تابش بتا و گاما و یا اعمال گازهای سمی نظیر اکسید اتیلن برای این کار استفاده می‌شد اما تمام این روش‌ها می‌تواند به مولکول‌های حساس آسیب برساند و در نتیجه کارایی دستگاه را دچار مشکل کند. از سوی دیگر اگر فرآیند استریل کردن انجام نشود و دستگاه با بدن تماس پیدا کند آنگاه خطر عفونت بدن بیمار را تهدید می‌کند.

این تیم تحقیقاتی موفق شده است تا این نانوپوشش را مورد ارزیابی قرار دهد برای این کار از یک فناوری استفاده شده که در آن نانومولکول‌های پایدار جهت استریل کردن دستگاه استفاده می‌شود. یکی از مهمترین اجزاء این مولکول ماده‌ای به‌نام اسید گلیسرهیزیک است، ماده‌ای طبیعی و شیرین که در گیاه شیرین بیان یافت می‌شود. برخلاف دیگر راهبردها که برای پایدار کردن فرمولاسیون‌های داروی استفاده می‌شود، این پوشش فاقد ترکیبات الکلی، شکر و پروتئین است بنابراین در صورت استفاده در ادوات پزشکی موجب تداخل با سیستم بدن نمی‌شود.

این گروه تحقیقاتی این پوشش را با استفاده از جفت کردن و پایدار کردن یک انتی‌بادی به سطح پلی اورتان متخلخل تست کردند و از آن به‌عنوان دستگاهی پزشکی استفاده نمودند. چنین سیستم‌هایی می‌تواند برای کاشت قطعات در بدن مورد استفاده قرار گیرد بدون این که سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. این گروه تحقیقاتی دریافته است که اگر این سیستم مورد تابش قرار گیرد تا فرآیند استریل کردن انجام شود، نه دستگاه و نه پوشش مورد استفاده آسیبی نمی‌بیند.

 

ستاد فناوری نانو 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.