×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
لرستان؛ گنجینه پنهان طبیعت

از آنجا که انسان جزئی از طبیعت است به طور یقین برای هر بیماری، در طبیعت گیاه مداوای آن عرضه شده است. اما آنچه در این بین مهم بوده وجود این گیاهان دارویی در کشور و استان لرستان بوده که در صورت توجه بیشتر می‌توان گستره درخور توجهی آن‌ها را در استان تولید و حتی صادر نیز کرد.

 

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی امروزه اغلب شرکت‌های داروسازی معتبر کشور‌های مختلف از گیاهان دارویی برای تهیه انواع دارو استفاده می‌کنند که این، دلیلی برای اثبات اهمیت گیاهان دارویی است.

وجود ۲ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از میان ۸ هزار گونه گیاهی دنیا تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه در رویشگاه‌های بومی استان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این گونه ها، دارویی محسوب می‌شوند. وجود این تنوع از داد‌های طبیعی در تنوع تولیدی استان موثر است.

بازدار افزود: عمده گیاهان دارویی زیر کشت در لرستان را از نوع بابونه، آرتیشو، نعنا، شوید، کاسنی، بادرنجبویه، بیدمشک، گشنیز، زیره، مرزه، رازیانه، کنجد، شاتره، شقایق، خاکشیر، گاوزبان، غاریایتی، شیرین بیان، ختمی، پنج انگشت، خار مریم، شنبلیه، علف هفت بند، مورد، مریم گلی و جعفری است.

گشنیز Coriandrum sativum

گشنیز Coriandrum sativum

 

خانم احمدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان، گفت: بعضی از گونه‌ها مانند اَنشک، مرزه خوزستانی (از این گیاه می‌توان در تولید مرغ سالم (بدون آنتی بیوتیک)، پیشگیری از هایپر لپییدمیا و عوارض ناشی از آن استفاده کرد) خاص منطقه لرستان هستند.

 

وی کیفیت گیاهان دارویی که ماده اولیه زنجیره ارزش فرآوری، تولید دارو تجاری سازی هستند را وابسته به محیط و شرایط جغرافیایی دانست و گفت: تولید دارو‌های گیاهی از این گیاهان در صورتی که با بازاریابی و برندسازی بتواند سهم مناسبی از بازار‌های پر کشش بین المللی را به خود اختصاص دهد، شرایط بی نظیری نسبت به سایر کالا‌های صنعتی شده در بخش رقابت پذیری بین المللی خواهند داشت.

در این بین افرادی هستند که با توجه به ذهن خلاق این این موهبت‌های خدادادی استفاده وبرای خودودیگران اشتغال زایی می‌کنند.

آقای جهانگیر مدیر عامل شرکت دارو سازی بهداشتی در خصوص کار خود گفت: عاشق کارم هستم و در راهی که پیش رو دارد مصمم هستم برای پیروزی و رسیدن به اهداف بلند مدتی که در ذهن دارم.

فرآوری گیاهان دارویی برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی

وی معتقد است ترک میدان مسابقه آسان ترین، ولی بدترین راه است و برنده واقعی در زندگی کسی است که برای رسیدن به اهدافش اراده داشته باشد از هیچ تلاشی فروگذار نباشد.

 

وی گفت: شرکت ما شرکتی دانش بنیان است وفعالیتمون روی گیاهان دارویی است و در رابطه با مراقبت از پوست ومو وبهداشت دهان ودندان محصولاتی تولید می‌کنیم.

مونا جهانگیر قائم مقام شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: ماده موثره همه محصولات ما گیاهانی هستند که غالبا در استان خودمان هستند و این گیاهان دارویی توسط همین شرکت کشت وبه مرحله فرآوری می‌رسند.

 

وی افزود: ما خودمان مزرعه کشاورزی داریم و بسیاری از گیاهانی که مورد نیازمان هست رو کشت می‌کنیم و در نهایت برداشت می‌کنیم.

 

سلطانی کارشناس آزمایشگاه وعضو تحقیق وتوسعه این کارخانه گفت: گیاهان مد نظر و برای پوست مفید  را شناسایی می‌کنیم وعصاره‌های آن‌ها گرفته می‌شود و بعد با استفاده از این عصاره‌ها محصولاتی که مناسب برای پوست ومو را تهیه می‌کنیم و وارد بازار می‌کنیم.

تولید کننده اولین برندهای گیاهی بهداشتی،آرایشی در کشور

مونا جهانگیر قائم مقام شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: اولین تولید کننده خمیر دندان گیاهی در کشور هستیم و به دلیل استفاده از عصاره بره بوم نیز اولین تولید کننده ژل کتیرا هستیم همچنین در کشور اولین تولید کننده شامپوضدریزش مو هستیم که عصاره سبوس برنج را درآن استفاده کردیم.

کتیرا

کتیرا

صادرات محصولات تولیدی به کشور‌های دیگر

جهانگیر مدیر عامل شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: محصولات این شرکت دانش بنیان نه تنها به سراسر کشور بلکه به کشور‌های دیگر هم صادر می‌شود.

 

وی افزود: صادرات ما به کشور‌های انگلستان، کانادا، کره جنوبی، ارمنستان، گرجستان، افغانستان وعراق است.

لزوم حمایت از کارفرینان در سال حمایت ازکالای ایرانی

استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از این منابع طبیعی و خدادادی که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است، می‌تواند ضمن تامین بخشی از نیاز‌های عمده بهداشتی و درمانی جامعه، از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری کند.

 

بنابراین با اتخاذ سیاست‌ها و راهکار‌های مناسب و مبتنی بر یک شناخت واقع گرایانه از وضعیت موجود این منابع و کاربرد روش‌های علمی و صحیح در تمام ابعاد اعم از کاشت، داشت، برداشت و بهره برداری صنعتی و اقتصادی آن، چه از طبیعت و چه به صورت کشت مکانیزه، می‌توان به درکی واقعی و اصولی در خصوص نقش و بازدهی گیاهان دارویی در لرستان رسید و علاوه بر حفظ و حراست از این سرمایه‌های ملی، به شکوفایی و توسعه پایدار جامعه نیز دست یافت.

 

خلاصه اینکه تنوع اقلیمی، کوهستانی و دارا بودن شرایط خاص رویش گیاه در لرستان می‌تواند این استان را به قطب تولید گیاه دارویی تبدیل کند و زمینه اشتغال خیل عظیم فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را فراهم کند.

 

با حمایت از این سرمایه گذاران وکارآفرینان می‌توان در سالی که به حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است سهم قابل توجهی در پیشرفت کشور داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.