×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم ناچیز ایران از گردش مالی ۱۲۰میلیارد دلاری گیاهان دارویی

همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب با بیان اینکه طب سنتی ایران سابقه تاریخی بالایی دارد، گفت: متاسفانه این مهم در کشور مورد غفلت گرفته است؛ به دنبال این هستیم که با بها دادن به این مهم و برگزاری جلسات و همایش هایی با افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند به نقطه اشتراکی برسیم و برنامه ای دقیق و کارشناسی شده را با کمک ذی نفعان طراحی کنیم.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مباحثی که در طب ایرانی محل توجه است ظرفیت هایی است که در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد زیرا ایران یکی از اقلیم های غنی جهانی گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید و صادرات گیاهان دارویی ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد، گفت: اگر در کشور زیرساخت های لازم فراهم شود تعداد زیادی از کشورها آمادگی سرمایه گذاری در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی را دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با توجه به ظرفیت های موجود جهت ایجاد اشتغال در حوزه تولید و فرآوری داروهای گیاهی می توان طب سنتی را به عنوان اقتصادی پویا در جهان مطرح کرد.

هاشمی با یادآوری اینکه اقبال مردم نسبت به طب سنتی و گیاهان دارویی افزایش یافته است، ادامه داد: در ده های اخیر اقبال شرکت های دانش بنیان و مردم به این سمت و سو زیاد شده است و طی دو سال اخیر نیز وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و معاونت امور روستایی برنامه مناسبی را طراحی و به اولویت های مشترک رسیدند البته ما نمایندگان مجلس نیز با این دستگاه ها همکاری لازم را برای ایجاد شرایط مناسب خواهیم داشت.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، با بیان اینکه طب سنتی در برنامه ششم توسعه دیده شده است، تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۲ برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نسبت ‌به تهیه فهرست فرآورده‌ها و داروهای سنتی و گیاهی کشور اقدام نماید و همچنین در ماده ۷۴ این برنامه به منظور تحقق بند (۱۲) سیاست‌های کلی سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ عنوان متولی امر طب سنتی ایرانی- اسلامی و مکمل موظف است نسبت به ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی ایرانی- اسلامی در نظام سلامت و همچنین ساماندهی و توسعه ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی این حوزه اقدام نماید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گردش مالی بسیار بالایی در جهان در حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی وجود دارد، گفت: گردش مالی گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است و سهم ایران در این رابطه بسیار ناچیز بوده این در حالی است که ایران با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۲ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است که باید از این ظرفیت به درستی بهره برد.

وی با بیان اینکه متولیان حوزه سلامت تاکنون ورود جدی به حوزه احیای طب سنتی ایرانی نداشته است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکنون در حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی اقدامات مناسبی نداشته است البته اخیرا واحدی در این دستگاه برای پرداختن به گیاهان دارویی راه اندازی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت طب سنتی باید انسجام لازم میان دستگاه ها به وجود آید، تصریح کرد: برنامه مشترکی باید از سوی این دستگاه ها تدوین و طراحی شود و نیاز است رییس جمهور نیز به این موضوع ورود کند؛ باید مشوق هایی را در این رابطه در نظر گرفت تا افراد بتوانند به این سمت و سو روی بیاورند زیرا با این اقدام تحولی در حوزه اشتغال ایجاد خواهد شد؛ همچنین نیاز است طب سنتی هر چه سریع تر در حوزه سلامت ادغام شود./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.