×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه سطح کشت انواع گیاهان دارویی در عرصه های جنگلی و مرتعی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  خبرگزاری مهر ، فریبرز غیبی افزود: از ابتدا تا اسفندماه سال ۹۶ در ۴۳ هزار هکتار از عرصه های جنگل و مراتع کشور گیاهان دارویی بومی هر منطقه نظیر آویشن، مرزه، موسیر، باریجه، آنغوزه و وشا، بادام، گل محمدی، گلابی وحشی، آویشن شیرازی، زالزالک و گل گاوزبان کشت شده است.

وی هدف از کشت گیاهان دارویی را ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد جایگزین برای جوامع محلی و حفظ پوشش گیاهی عنوان کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که ۸ هزار گونه طبیعی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد، ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی شناسایی شده است.

وی کل سطح گیاهان دارویی توجیه دار اقتصادی در عرصه های منابع طبیعی کشور را ۳۰ میلیون هکتار دانست.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال، اظهار داشت: رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری استفاده از ظرفیت ها در عرصه های منابع طبیعی با توجه به شرایط و تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کاهش بارندگی است که بر پوشش گیاهی و زندگی جوامع محلی و جنگل نشینان خواهد گذاشت.

غیبی ادامه داد: استفاده و توسعه گونه های اقتصادی و مقاوم به خشکی در عرصه های منابع طبیعی در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای توسعه و احیای کشت گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی نهاده هایی همچون قلمه، نهال، بذر و نشا به طور رایگان در اختیار جوامع محلی قرار می گیرد.

وی درباره کشت قارچ ترافل در عرصه های جنگلی نیز گفت: کشت قارچ ترافل با هدف اقتصادی کردن و حفظ و صیانت از جنگل های بلوط با هماهنگی دفتر گلخانه ها و قارچ معاونت امور باغبانی در دستور کار قرار گرفته است.

غیبی افزود: در حال حاضر هفت نقطه در کشور به عنوان پایلوت برای کشت قارچ ترافل انتخاب شده و برای فاز نخست امسال در سطح ۴ هکتار از پارک شوراب لرستان و با اعتبارات معاون استانداری این استان به میزان ۵۰ میلیون تومان، قارچ ترافل کشت می شود.

وی با اشاره به صادرات قارچ ترافل تصریح کرد: در سال ۹۶ از محل تولید قارچ ترافل در عرصه های منابع طبیعی استان هایی همچون گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، لرستان و کردستان ۳۲ تن قارچ ترافل از کشور صادر شد.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال درباره ارزش اقتصادی این نوع قارچ موسوم به دنبلان کوهی گفت: عملکرد این نوع قارچ بعد از پنج سال کشت به ۷۰ تا ۹۰ کیلوگرم در هکتار می رسد و ارزش اقتصادی آن از ۳۰۰ تا ۵ هزار یورو است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.