×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلوئه‌ورا از چالش کم‌آبی  فرصت ساخت

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم ، در شرایطی که خشکسالی در استان فارس ریشه دوانده و زمین‌های کشاورزی دیگر آبی به خود نمی‌بینند تا روزهای پررونق گذشته را زنده کنند، گلخانه‌ها می‌توانند راهکاری برای نجات کشاورزی این استان باشند. در کنار این مسئله گیاهان دارویی نقش مهمی دارند چراکه به دلیل نیاز به آب کم و درآمد زیادی که از آن به دست می‌آید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشند.

بزرگترین مزرعه آلوئه‌ورا در فارس

به اذعان مسئولان استانی، فارس با سطح زیرکشت ۱۳ هزار و ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی و برداشت ۱۹ هزار تن در تولید بسیاری از این گیاهان مقام نخست را دارد، به گونه‌ای که بزرگترین مزرعه کشت گیاه آلوئه‌ورا در کشور در شهر علامرودشت لامرد قرار دارد. این گیاه به دلیل همخوانی ویژه‌ای که با شرایط خشکسالی دارد، گزینه مناسبی برای کشت است.

حامد اسکندری، یکی از پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان گیاه دارویی آلوئه‌ورا است که در شهرستان ارسنجان فعالیت می‌کند. این شهرستان به لحاظ آب منطقه ممنوعه است به این معنی که امکان حفر چاه جدید وجود ندارد و چاه‌های موجود نیز با کنترل و نظارت می‌توانند آب برداشت کنند.

وی که از فعالین عرصه اقتصاد مقاومتی نیز به حساب می‌آید، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید:  « از سال ۸۹ گلخانه‌داری می‌کنم اما امسال به حیطه گیاهان دارویی وارد شدم. عمده دلیل این مسئله هم کم‌آبی بود». اسکندری در ۵ هزار متر گلخانه خود تنها به کشت آلوئه‌ورا می‌پردازد چراکه معتقد است این محصول به دلیل نیاز کمتری به آب، مراقبت و هزینه نگهداری دارد اما در مقابل درآمد خوبی از آن به دست می‌آید.

مزایا و مصلحت‌های کم آبی

این فعال اقتصادی نسبت به کم‌آبی در سطح شهرستان دیدگاهی مثبت دارد و این مسئله را خیر و مصلحتی می‌داند که سبب شده به سمت پرورش این گیاه برود. به گفته وی گیاه آلوئه‌ورا در تابستان‌ها هفته‌ای یک بار و در زمستان ماهی یک بار به آبدهی نیاز دارد.

اسکندری درباره درآمد پرورش این گیاه می‌گوید: « بر مبنای هر هزار متر در سال ۴ بار برداشت داریم. در هزار متر ۳ تا ۴ هزار گیاه کشت می‌شود و از هر گیاه یککیلو برگ برداشت می‌شود، اگر ۳ هزار بوته را در واحد هزار متر در نظر بگیریم در سال ۲۰ تا ۱۵ تن برگ داریم. هر یک کیلو برگ هم ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌شود».

به گفته وی علاوه بر برگ شکوفه‌ها و پاجوش گیاه نیز در بازار به فروش می‌رسد و درآمدزایی خوبی دارد. پاجوش بوته‌های کوچکی است که از کنار گیاه مادر سبز و برای تکثیر گیاه از آن استفاده می‌شود. اسکندری می‌گوید: پاجوش متقاضی خوبی دارد اما بازار شکوفه‌ها مقداری ضعیف است. شکوفه‌های این گیاه به عنوان دمنوش‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصاد مقاومتی می‌گوید: بستگی به سایز و اندازه پاجوش بین ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد که گیاه و محصول برای عرضه در بازار آماده شود. برگ‌های گیاه به کارخانه‌های فرآوری در استان و استان‌های همجوار فروخته می‌شود و از آن آبمیوه، محصولات خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه می‌شود.

ارسنجان مستعد راه‌اندازی گلخانه

امین منوچهری، رئیس بسیج سازندگی شهرستان ارسنجان نیز در گفت‌وگو با تسنیم این شهرستان را مستعد راه‌اندازی گلخانه می‌داند و معتقد است در شرایط ویژه‌ای که ارسنجان دارد این بهترین گزینه است.

به گفته وی در ارسنجان متقاضی برای راه‌اندازی پروژه‌های قارچ خوراکی و شترمرغ زیاد است چراکه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از راه‌اندازی گلخانه است.

«هرچند تسهیلات از ۳۰ میلیون تومان در سال‌های گذشته به ۱۵ میلیون تومان رسیده است با این حال تاکنون ۱۰ تا ۱۵ عرصه شترمرغ در ارسنجان فعالیت می‌کنند» این سخن منوچهری درباره استقبال از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گفته وی بسیج سازندگی در عرصه صنایع تبدیلی انار و رب انار نیز فعالیت می‌کند و ۳۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی ۲ دستگاه صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول تسهیلات می‌دهد.

رئیس بسیج سازندگی ارسنجان عمده محور فعالیت‌ها را مشاوره و آموزش به متقاضیان جدید ذکر می‌کند که در این راه از تجربه افراد موفق استفاده می‌شود.

خواص گیاه آلوئه‌ورا

این گیاه که اصالتی آفریقایی دارد، علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی هم دارد و در بهبود زخم و سوختگی و قرمزی پوست اثرگذار است البته متخصصان معتقدند که برای تأثیرگذاری روی پوست باید فرآوری شود. خوردن میوه‌ آن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آنها تأثیر زیادی روی سلامت و شادابی پوست دارد.

آب آلوئه ورا یک نوشیدنی حاوی ریز مغذی‌های مختلف، ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسید آمینه و سایر عناصر و املاح مهم و حیاتی برای بدن است که نه تنها به دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می‌کند بلکه در رفع یبوست هم موثر است.

آب آلوئه ورا سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی روزانه ما حاوی موادی است که موجب خستگی و فرسودگی می‌شوند در حالی که مصرف روزانه این آبمیوه حس سلامتی را افزایش می‌دهد، سطح انرژی بدن را افزایش داده و وزن بدن را در حد سلامتی نگه می‌دارد.

این آبمیوه در بازسازی سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد. آب آلوئه ورا برای افرادی که دچار اختلالات مزمن سیستم ایمنی هستند بسیار مفید است و گلبولهای سفید خون را برای مبارزه با ویروس‌ها تحریک می‌کند. آب آلوئه ورا خاصیت سم‌زدایی دارد. این نوشیدنی یک کمک مهم و طبیعی برای سم زدایی از بدن است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.