×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت موسیر در همدان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، عیسی بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به اینکه برای کمک به حفظ مراتع سالانه ۲۱ هکتار موسیر به صورت زراعی کشت می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون کشت موسیر زراعی شده و به دو صورت دیم و آبی انجام می‌گیرد و سالیانه ۳۰۰ تن از این محصول برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت گونه‌های مرتعی گیاهان دارویی از جمله لاله سرنگون، موسیر، شیرین‌بیان و گون ممنوع است، تصریح کرد: گونه‌هایی که از مراتع برداشت می‎شوند، باید در قالب قرارداد بوده و مجوز داشته باشند اما برداشت گیاهان دارویی و خوراکی از قبیل کاسنی، بومادران، شکرتیغال، تره‌کوهی و غازیاقی در حد معقول مشکلی ندارد.

بختیاری خاطرنشان کرد: برداشت گیاهان دارویی مانند آویشن، موسیر، گل چای و گون در قالب طرح بهره‌برداری بوده و در حال حاضر طرح بهره‌برداری برای مدیریت گون‌زارها اجرا می‎شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ گونه گون در مراتع استان، ادامه داد: امسال با ۴۵ مورد طرح بهره‌برداری از ۶۰ هزار هکتار گون‌زار موافقت شد که البته با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی برداشت گون ممنوع شده است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه کشت گیاهان دارویی در سال ۹۷ تحت عنوان برنامه کشت گیاهان دارویی و توسعه رویشگاه‌ها هنوز ابلاغ نشده است، افزود: در سال ۹۶ در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی ۳ هکتار گل‌‎محمدی و ۴۰ هکتار موسیر کشت شده است.

بختیاری با اشاره به فرارسیدن بهار طبیعت به شهروندان توصیه کرد: مردم از زیبایی‌های طبیعت استفاده کنند و گونه‌های مرتعی را از ریشه برداشت نکنند چرا که تخریب مراتع برگشت‌ناپذیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.