×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تسکین درد با گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی،همه ما می دانیم مصرف داروهای شیمیایی، به خصوص مسکن ها، شاید در لحظه تاثیر مطلوبی داشته و درد را آرام کنند، اما در صورت مصرف طولانی مدت مسکن ها، عوارض آنها ضررهای جبران ناپذیر بزرگ تری به بدن وارد خواهد کرد. از این رو، امروزه استقبال خوبی از گیاهان دارویی ضد درد شده و آشنایی با آنها خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه با ما همراه شوید تا بخوانیم برای درد نواحی مختلف بدن از چه گیاه داروییاستفاده کنیم.

زردچوبه

برای درد گلو و تقویت کلی بدن معجزه می‌کند. ماده موثر زردچوبه یعنیCurcumin اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی را داراست. اثر ماده مؤثر زردچوبه را با داروهای استروئیدی و غیر استروئیدی حاوی فنیل بوتازون قابل مقایسه است. زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی آکسیدانی قوی خود یکی از مؤثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌های بدن است. این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

دمنوش ریشه زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی است و می‌تواند جایگزین آسپرین، دیکلوفناک و حتی ایبوپروفن باشد.

زنجبیل

برای درد های استخوانی و درد زانو توصیه می‌شود. اگر به کشیدگی عضله دچار شده‌اید، گلودرد دارید و یا از بیماری مسافرت در رنج هستید برای خود یک تونیک زنجبیل درست کنید تا به قدرت آن پی ببرید. همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی شود. خاصیت گرم کنندگی و فعال کنندگی زنجبیل آن را به عنوان شفابخش خانگی معرفی کرده‌است.

سیر و روغن زیتون

برای گوش درد روغن زیتون را با سیر قاطی کرده و کمی آن را گرم کنید. سپس روغن را از صافی رد کرده و در گوش بچکانید.

میخک و نعنا فلفلی

اگر از زخم و آفت در دهان خود رنج می‌برید یک دانه میخک را خوب بجوید. اگر از درد دندان رنج می برید، دانه میخک را روی دندن خود برای مدتی قرار دهید. ترکیب آن با نعنا فلفلی معجزه می‌‌کند. یک قاشق چایخوری چوب میخک، یک قاشق چایخوری برگ نعنا فلفلی و یک قاشق چایخوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و کاملا مخلوط کنید. پنبه را به این محلول آغشته کرده و روی آفت بزنید.

خیار و بابونه

برای مداوای سر درد پوست خیار سرد شده در یخچال را روی پیشانی قرار دهید. برای سردردهای شدید، میگرن و یا سردردهای جزئی روزانه همچنین می‌توانید از بابونه استفاده کنید. یک قطره روغن گیاهی نعنا فلفلی و یک قطره روغن گیاهی بابونه را با هم مخلوط کرده روی پیشانی و گیجگاه ها زده و به آرامی ماساژ دهید.

گیاه عشبه‌ی بیابانی

گیاه عشبه‌ی بیابانی به دلیل دارا بودن ساپونین‌ها یک ماده‌ی ادرارآور موثر محسوب می‌شود. قدرت دفع مایعات از طریق این گیاه با دفع مایعات تجمع یافته در مفاصل می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری‌های مربوط به مفاصل شود. بنابراین عشبه می‌تواند باعث بهبود حرکت مفاصل شده و درد را کاهش دهد.
این گیاه همچنین به کنترل وزن، دفع توکسین‌ها و تصفیه‌ی خون، درمان بیماری‌های پوستی، کاهش میزان کلسترول خون و تسکین بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

چای سبز

این نوشیدنی پرطرفدار که یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در کشورهایی مانند چین است و خوشبختانه مصرف آن در کشورهای دیگر نیز در حال باب شدن است سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوئیدها محسوب می‌شود. این دو عنصر قوی باعث کاهش التهاب‌های بدن می‌شود.
علاوه بر این چای سبز خواص ضدسرطانی قوی دارد و می‌تواند ناخوشی‌های روزمره را از شما دور کند. توصیه می‌کنیم چای سبز را چند ساعت بعد از غذا مصرف کنید بخصوص اگر دچار کم‌خونی هستید. زیرا این چای می‌تواند در جذب کافی آهن دریافتی از مواد غذایی اختلال ایجاد کند. همچنین توصیه می‌شود که از چای سبز باکیفیت و در حد امکان ارگانیک استفاده کنید.

گیاه دم‌اسبی

گیاه دم‌اسبی دو خاصیت فوق‌العاده برای مقابله با آرتریت دارد. از یک طرف حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است و به این ترتیب باعث دفع مایعات اضافی التهاب‌زا می‌شود. از طرف دیگر قدرت رمینرالیزه کردن دارد به این ترتیب که قدرت جایگزینی مواد معدنی از دست رفته را دارد و باعث پیشگیری از دژنراسیون یا تخریب غضروف‌ها می‌شود. این گیاه حاوی میزان زیادی سیلسیوم است. این ماده‌ی معدنی در روند ساخت غضروف دخالت دارد و برای سلامت بسیار مفید است. این گیاه دارویی همچنین حاوی دز قابل‌توجهی پتاسیم و منیزیم است. می‌توانید گیاه دم‌اسبی را از عطاری‌ها تهیه کرده و مصرف کنید.

هم چنین در لیست می توانید با توجه به این موضوع که کجای بدنتان درد می کند گیاه دارویی و مسکن طبیعی مورد نیاز خود را بیابید:

نعناع می‌تواند در شل شدن عضلات صاف دستگاه گوارش، کاهش گاز داخل روده‌ها، افزایش صفرا و کاهش ترشح اسید معده و نهایتا اثر ضد اسپاسم در اختلالات عضلانی ـ عصبی نقش موثری ایفا کند.

دمنوش ریزوم گیاه زنجبیل یا دمنوش گل بومادران در درمان دردهایی همچون دردهای گوارشی، دردهای قاعدگی بانوان بهتر از مفنامیک اسید به‌عنوان مسکن گیاهی ظاهر می‌شوند.

برای تسکین درد گوش، حبه سیری را گرم کرده و در مجرای گوش قرار دهید که در درمان مجرب است و برای درمان وزوز گوش با قطره چکان، ۳ قطره روغن بادام تلخ در هر گوش چکانده شود.

برای تسکین درد دندانها‌، فلفل قرمز را خشک و پودر کرده مقداری نصف قاشق چای‌خوری، پودر را در یک لیوان آب جوش حل کنید، سپس یک قاشق غذاخوری از این محلول را با آب جوش رقیق کرده و بنوشید که در درمان مجرب است.

برای تسکین سردردهای سینوزیتی، روغن کنجد را به پیشانی و ملاج ماساژ دهید و دود برگ گیاه خرگوشک یا دود کندر یا دود عنبرنساء را روزانه یک بار به مدت ۳ هفته استنشاق کنید.

برای تسکین درد‌های استخوانی با گیاهان دارویی و نیز دردهای مفصلی، مقداری از زاج سفید را پودر کرده سپس همراه باروغن زیتون کهنه مخلوط کنید و مواضع درد را ماساژ دهید.

برای تسکین دردهای عضلانی به جای مصرف ایبوبروفن یا دیکلوفناک و پیروکسیکام‌، مقداری مشک آهوی خوتن را با کمیگلاب و روغن سیاهدانه مخلوط کرده و مواضع درد را ماساژ دهید که در درمان مجرب است.

برای تسکین دردهای استخوانی و عضلانی در بیمارانی که قصد ترک اعتیاد را دارند، بهترین مسکن گیاهی ضد درد جایگزین متادون، دمنوش بذر گیاه بذرالبنج یا تاتوره یا دمنوش گلبرگهای شقایق نعمانی است.

بهترین مسکن گیاهی ضد دردهای قلبی که می‌توان به جای آسپرین در بیماران قلبی استفاده کرد، ریشه گیاه بید است؛ ریشه این گیاه به مراتب بهتر از آسپرین عمل می‌کند و اصلا قابل مقایسه با آسپرین نیست؛ این بیماران لازم است صبح ناشتای هر روز یک تا ۳ حبه سیر میل کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.