×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزییات ارائه وام ۸میلیاردی به تولیدکنندگان گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی؛ نخستین همایش گیاهان دارویی و طب ایرانی که به‌همت وزارت جهاد کشاورزی در سالن همایشهای برج میلاد تهران و با حضور نمایندگانی از دولت و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان حوزه گیاهان دارویی به اهمیت این مقوله در سرفصل اقتصاد کشورها پرداختند و از موانع و مشکلات پیش‌ِپای توسعه طب ایرانی گفتند.

پس از شنیدن صحبتها و دغدغه‌های فعالان این بخش نوبت به نمایندگان دولت و مجلس رسید.

سید ابوالفضل رضوی؛ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول ریاست جمهوری به‌عنوان نماینده دولت سخنرانی کرد و با بیان اینکه سال گذشته لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه داد که امسال به تصویب رسید، اظهار کرد: براساس این مصوبه همه روستاییانی که برای فرآوری گیاهان دارویی در جهت تبدیل به داروهای گیاهی پروژه‌ای را تعریف کنند، وام و تسهیلات ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.

وی با انتقاد از ضعف فرآوری گیاهان دارویی و بی‌توجهی به این مسئله در صادرات عنوان کرد: متأسفانه با وجود اینکه ۹۴ درصد تولید زعفران دنیا برای ایران است اما فقط ۶۵۰ میلیون دلار عاید کشور ما می‌شود؛ گردش مالی زعفران مجموعا هشت میلیارد دلار است.

جزییات مصوبه دولت برای اعطای وام هشت میلیارد تومانی به تولیدکنندگان گیاهان دارویی

رضوی با تأکید بر اینکه همان کسانی که روزگاری «حمام خزینه‌ای» را به بهانه بهداشتی نبودن جمع کردند و امروز «استخرها» را توسعه می‌دهند باعث رواج طب شیمیایی به جای طب بوعلی سینایی شده‌اند، گفت: گیاهان دارویی یک ثروت پایان‌ناپذیر برای کشور ماست.

این نماینده دولت بار دیگر با اشاره به مصوبه مذکور در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان، درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای این بخش نیز عنوان کرد: مصوب کردیم به هر پروژه‌ای وام تا سقف هشت میلیارد تومان اعطاء شود که بازپرداخت آن برای مناطق مرزی با سود چهار درصد و سایر مناطق روستایی با سود شش درصد باشد.

وی افزود: وثیقه‌های این پروژه‌ها نیز از محل اجرای پروژه، ماشین‌آلات، سند ملکی و سفته تأمین شود.

رضوی خاطرنشان کرد: پس از ثبت‌نام متقاضیان در پروژه «کارا»، استانداریها موظف هستند پس از دریافت تقاضا، آن را به بانکهای عامل (کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون) انتقال دهند و در نهایت بانکها نیز ۲۰ روز مهلت دارند تا درباره داشتن توجیه اقتصادی پروژه‌ها اظهارنظر کنند.

تقویت اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت گیاهان دارویی

سپس نوبت به مصطفی کواکبیان؛ نماینده مجلس شورای اسلامی رسید که به‌گفته خودش تسلط و اشرافی بر مباحث گیاهان دارویی نداشت اما دقایقی را سخنرانی کرد.

کواکبیان با اشاره به بحران و کمبود منابع آبی در کشور اظهار کرد: این بحران در حوزه تولید و پرورش گیاهان دارویی چندان مطرح نیست و با مدیریت صحیح در بخش کشاورزی می‌توانیم با کمبودی مواجه نشویم.

این نماینده مجلس گفت: در جلسه‌ای که با استاندار سمنان داشتیم، اطلاعاتی گرفتم که به ظرفیتهای بسیار زیاد گیاهان دارویی در کشور پی بردم و فکر می‌کنم امروز در مجلس شورای اسلامی، اهمیت این موضوع برای نمایندگان محترم جا افتاده است.

وی با اشاره به اهمیت زراعت در قرآن کریم گفت: تقویت اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت گیاهان دارویی؛ البته به این شرط که بتوانیم تعامل با دنیا را بر اساس آموزه‌های قرآنی وسعت بدهیم.

درخواست از ظریف برای مذاکره جهت انتقال تکنولوژی فرآوری گیاهان دارویی

محمد خدابخشی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: در جلسه اخیری که با دکتر ظریف؛ وزیر امور خارجه داشتیم از ایشان خواستیم تا برای انتقال تکنولوژی فرآوری گیاهان دارویی مذاکره کنند زیرا شرکتهای ما به این تکنولوژی که در انحصار شرکتهای غربی است، نیاز مبرم دارند.

وی تصریح کرد: هر کدام از شما فعالان حوزه تولید گیاهان دارویی بخواهد در شهر الیگودرز که بنده نماینده آن هستم برای گیاهان دارویی فعالیت کند، با من تماس بگیرد و مطمئن باشد که برای اختصاص زمین و تسهیلات به او کمک می‌کنیم.

همایون هاشمی؛ رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی نیز که در این مراسم حضور داشت با ایراد سخنرانی کوتاه به انتقاد از گرفتار شدن بسیاری از ایده‌های علمی در بروکراسی اداری پرداخت و گفت: از مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور می‌خواهم بیش از پیش اجازه دهد تا مردم خودشان برنامه‌ها و اقتصاد را جلو ببرند.

وی افزود: ما در حوزه گیاهان دارویی ظرفیتهای زیادی داریم و فعالیت مردمی در این بخش می‌تواند اقتصاد نابسامان ما را متحول کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.