×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فروش داروهای گیاهی خارجی در داروخانه ها به رغم وجود نمونه های داخلی

محمدباقر رضایی روز چهارشنبه در حاشیه همایش بین المللی علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر به این خاطر است که تولید کنندگان داروی گیاهی ایرانی اعتماد پزشکان و داروسازان را جلب نکرده اند لذا صاحبان داروخانه ها حاضر به عرضه این محصولات نیستند.

وی اظهار کرد: برای پذیرش طب سنتی باید فعالان این حوزه یافته ها و مطالب طب سنتی را به صورت مستند به پزشکان ارائه دهند تا اعتماد آنان جلب شود.

وی به راه اندازی معاونت طی سنتی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: پس از این اقدام تعاملات خوبی بین پزشکان و فعالان طب سنتی شکل گرفته که راه اندازی سلامتکده ها و داروخانه های سنتی از آن جمله اند.

رضایی افزود: با این حال برخی پزشکان نمی خواهند طب سنتی را بپذیرند و این عدم درک از دلایل عدم تعامل است که برگزاری کارگاه هایی نظیر همایش بین المللی علوم کشاورزی، گیاهان دارویی و طب سنتی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

وی اظهار کرد: با تولید محصولات سنتی احساس غرور به ما دست داده است اما چیزی برای خارج از مرزها ارائه نکرده ایم.

وی گفت: تاکنون فقط از میوه و ثمره گیاهان دارویی استفاده کرده ایم و هیچ مدیریتی بر تولید و توسعه کشاورزی این گیاهان به ویژه در زمینه مصرف آب آنان و فراوری و ارزش افزوده ناشی از کشت این محصولات اعمال نکرده ایم.

رضایی با اشاره به تدوین سند جامع گیاهان دارویی کشور افزود: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه تنوع بیشمار گونه های مختلف گیاهان دارویی است که موجب شده هر کسی بر روی یک گونه و به صورت پراکنده فعالیت کند در حالی که باید فعالیت و مدیریت بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در چند گونه مهم و استراتژیک متمرکز شود.

وی با بیان اینکه زعفران ایران در دنیا به نام اسپانیا شناخته می شود اظهار کرد: راهکار اصلی برای تغییر این روند فعالیت خوشه ای و شبکه کردن عوامل دست اندرکار است که همه نیروها باید تجمیع شده و کارآفرینان را به فعالیت در این بخش سوق دهیم.

وی از فعالیت ۱۲ انجمن ملی و علمی در حوزه گیاهان دارویی کشور خبر داد و گفت: اتحادیه انجمنهای گیاهان دارویی کشور به عنوان عصاره این مجموعه به دنبال این است که به دولت و مسئولین راهکارهای فنی بدهد.

رضایی افزود: این اتحادیه می تواند در زمینه مسائل مربوط به گیاهان دارویی در کشور کارگشا باشد.

بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌‌ ای و آرایشی و بهداشتی هستند که هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان به ‌عنوان گیاهان بومی ایران شناخته شده اند که در این سرزمین رویش کرده و به‌ عنوان ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌ شوند اما فقط ۵۰ گونه دارویی کشت می شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.