×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای زرشک کوهی در جاجرم

علیرضا احمدی اسکویی در گفت و گو با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی اظهار کرد: برداشت محصول زرشک در راستای حفظ، احیا وزرشک

 

بهره برداری اصولی از عرصه های منابع طبیعی و محصولات فرعی آن اجرا می شود؛ زرشک وحشی یکی از محصولات و منابع اصلی گیاهان دارویی است.
وی گفت: در سطح ۶۸ هکتار از عرصه های زرشک در روستای چهار بید جاجرم به میزان ۱۵ تن زرشک وحشی به صورت فنی و اصولی برداشت شد که در همین راستا ۱۴ هکتار از عرصه های این رویشگاه با نهال گلدانی زرشک احیا و غنی سازی می شود.
احمدی اسکویی افزود: زرشک وحشی یکی از محصولات اصلی و عمده عرصه های منابع طبیعی استان است که علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص دارویی متعددی دارد اما، در خراسان شمالی صنایع فرآوری و بسته بندی آن وجود ندارد و به صورت خام به خارج استان و به کشورهای خارجی صادر می شود.
زرشک درختی کوتاه به ارتفاع دو الی سه متر و پر از شاخه های دارای تیغ های کوچک و نوک تیز با برگ های کوچک و نازک تخم مرغی شکل که به رنگ سبز تیره و گل هایی کوچک خوشه ای با رنگی زرد است.
این درخت وحشی به صورت خودرو در مناطق کوهستانی در کنار رودخانه و جاهای مرطوب می روید همچنین پایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون و تنظیم کننده چربی خون است و اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند همچنین برای رفع یبوست مفید است و مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.
تنوع آب و هوایی و شرایط اکولوژیک مختلف، موجب تنوع گونه ای و غنای گیاهان دارویی در سراسر استان شده است، به طوریکه بیش از۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی به صورت خودرو یافت می شود.
در این استان ۲۲ طرح بهره برداری برای سه گیاه شاخص باریجه، کتیرا، زرشک وحشی در گستره ای به میزان ۸۰ هزار هکتار اجرا شده است.
۱۰ رویشگاه گیاهان دارویی باریجه، کتیرا و زرشک وحشی به میزان دو هزار ۴۵۴ هکتار در سطح مفید با تولید ۴۱ تن محصول و اشتغالزایی ۲۰ هزار نفر روز و درآمد ناخالص ۱۳ میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال مزایده بهره برداری از آنها در دست اقدام است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.