×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعت گیاهان دارویی مازندران و مشکل فقدان سرمایه گذاری

برداشت گاوزبان ایرانی

برداشت گاوزبان ایرانی در مازندران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، کاربری های گیاهان دارویی در صنایع غذایی و دارویی امروزه با توجه به فناوری های روز و توسعه علوم و نوآوری ها از جهات مختلف می تواند باشد و حتی از این عرصه می توان به عنوان صنعتی نو پا و اشتغالزا بویژه در استانی چون مازندران که دارای ظرفیتی قوی در این زمینه است، یاد کرد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۷۰ هزار هکتار آن زیر کشت اراضی کشاورزی برای کشت بیش از ۷۴ نوع محصول زراعی و باغی است که از این میزان تا کنون سهم کشت گیاهان دارویی فقط ۸۵۰ هکتار بوده است.

همچنین در مازندران بیش از ۲ هزار گونه گیاهان دارویی خودرو از جلگه تا قله های استان می روید که از این تعداد ۸۰۰ گونه شناسایی و تنها ۳۰ گونه گیاهی به صورت اقتصادی برداشت می شود.

گل گاوزبان، آویشن، گزنه، پونه و پونه کوهی (در زبان بومی پِتنیک)، بیدمشک، بابونه، بومادران، گلپر، رنجبویه، رزماری از مهمترین گونه های گیاهان دارویی در مازندران به حساب می آیند.

آنچه مسلم است به عرصه گیاهان دارویی به عنوان طلایی روئیدنی در این استان سبزه خیز با توجه به قابلیت های عظیم آن به طور شایسته پرداخته نشده و این در حالی است که استان مازندران را پایتخت رشد و برداشت گیاهان دارویی چون گل گاوزبان می شناسند و گیاهان گران بهایی چون باریجه در نقاطی از این استان قابل برداشت است.

توسعه فعالیت در عرصه گیاهان دارویی به هر شکل و در هر بعدی بی شک نیازمند نوآوری، استفاده از فناوری روز و همه اینها مستلزم سرمایه گذاری و تحقیق و پژوهش در این عرصه است، چیزی که به نظر می رسد در مازندران یک حلقه مفقوده این صنعت باشد.

** فقدان سرمایه گذار پای لرزان کشت گیاهان دارویی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به ایرنا گفت: اصلی ترین دغدغه در بحث گیاهان دارویی، سرمایه گذاری در ورود به کشت گیاهان و صنایع تبدیلی است که همیشه پای لرزان این صنعت سبز است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ واحد تبدیلی و گلاب گیری گیاهان دارویی در استان فعالیت می کنند ، افزود : بیشتر این واحد ها سنتی هستند که نه تنها منجر به هدر رفت محصول می شوند ، بلکه پاسخ گوی حجم زیاد فرآوری هم نیستند.

عزیزالله شهیدی فر کمبود منابع مالی و سرمایه گذار در کشت گیاهان دارویی را اصلی ترین عامل در کاهش آمار تولید فراورده ها دانست و گفت: گسترش واحدهای تولید گیاهان دارویی نیاز به سرمایه گذاری دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران همچنین فقدان شناخت جامعه از گیاهان دارویی و خواص آن و ناشناخته بودن ارزآوری اقتصادی در سرمایه گذاری در این بخش را از مهم ترین عوامل کمبود سرمایه گذاری دانست.

او اظهار کرد : در این موضوع فقدان ارتباط شرکت های تولیدی با تولید کننده هم از دیگر دلایل جای خالی سرمایه گذاری در کشت گیاهان دارویی در کشور و به تبع آن مازندران است.

شهیدی فر تشکیل اداره کل گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته را بسیار خوب توصیف کرد و گفت : کشت گیاهان دارویی از این پس دارای متولی خواهد بود و اعتبارات آن مستقیم و برنامه ریزی شده انجام می شود.

وی از تشکیل کمیته های گیاهان دارویی در تمامی شهرستان های استان خبر داد و گفت : هم اکنون تمامی شهرستان های مازندران در حال کار مطالعاتی و ارائه طرح و مشاوره به سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای کشت گیاهان دارویی متناسب با همان منطقه هستند.

** رشد چهار برابری کشت گیاهان دارویی از اسفند امسال

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت : از ابتدای سال زراعی گیاهان دارویی که از اسفند ماه آغاز می شود یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به صورت اقتصادی زیر کشت گیاهان دارویی می رود که نسبت به گذشته رشد چهار برابری خواهد داشت.

وی افزود : در این طرح ۳۰۰ هکتار گل محمدی ، ۱۴۰ هکتار نعنا فلفلی، ۲۰۰ هکتار آویشن، ۶۰۰ هکتار بابونه و ۵۰۰ هکتار سایر گیاهان دارویی که بخش عمده آن گل گاوزبان می باشد، زیرکشت می رود.

شهیدی فر ادامه داد : بخشی از اعتبار لازم برای این طرح از طریق استانداری تامین خواهد شد که مبلغ آن ۵ میلیارد ریال است و باقی هم توسط کشاورز تامین خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تسهیلات دولتی را در حوزه گیاهان دارویی علاجی موقتی دانست و گفت : دراین زمینه سرمایه گذاران باید حضور جدی داشته باشند تا بتوان این صنعت سبز را زنده داشت ،توسعه و گسترش داد.

** طرح پنج ساله کشت هزار هکتاری گیاهان دارویی در شرق و غرب استان 

او اعلام کرد : هم اکنون طرحی در دست است که بر اساس آن به مدت پنج سال ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ساری و میاندرود و ۵۰۰ هکتار از زمین های شهرستان نوشهر زیر کشت گیاهان دارویی خواهد رفت که از نوروز سال پیش رو آغاز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت: در عید نوروز سال پیش رو ۱۲۰ هکتار از این طرح در ساری و میاندرود زیر کشت گیاهان دارویی خواهد رفت.

شهیدی فر همچنین به اعطا تسهیلات ملی برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت : این تسهیلات به دو بخش یارانه ای و وام کم بهره به سرمایه گذاران و علاقه مندان به فعالیت در این حوزه اختصاص داده می شود.

وی ادامه داد : در بخش یارانه ای اعطای نهال رایگان و خدمات مشاوره ای در دستور کار قرار گرفته است.

**فعال سازی دانشگاهها در بخش مطالعات و کشت گیاهان دارویی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی یکی از اقدامات موثر در زمینه کشت گیاهان دارویی و به تبع آن اشتغال و درآمد زایی را فعال کردن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان برشمرد و گفت : دانشگاه ها و دانشجویان می توانند طرح های نوینی در جهت کشت با صرفه اقتصادی و بهینه سازی مصرف آب و در دیگر ابعاد فرایند کشت گیاهان دارویی ارائه دهند.

شهیدی فر از ایجاد گروه تخصصی در دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی و ایجاد کمیته مشترک در دانشگاه علوم کشاورزی ساری در سال جاری خبر داد و گفت : در حال حاضر جلسات مستمر و متعددی با دانشجویان و محققان برگزار می شود و در همه زمینه ها از آنها مشاوره و ایده گرفته می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.